Partnerzy portalu

Zagrożenie cyberatakami: branża morska może spodziewać się najgorszych scenariuszy

Odporność na ataki cybernetyczne firm w gospodarce morskiej, szczególnie w żegludze, wymaga więcej inwestycji, lepszych regulacji i wymiany doświadczeń wynikających z incydentami. To kluczowy wniosek z raportu norweskiego towarzystwa klasyfikacyjnego DNV.

fot. Pixabay

Raport („Maritime Cyber Priority 2023″) opiera się na wynikach ankiety przeprowadzonej wśród 801 specjalistów z branży morskiej. Pytano ich o postrzeganie zagrożenia, wyzwania związane z bezpieczeństwem cybernetycznym oraz gotowość do zmian.

Ogólne oceny

Respondenci przedstawili ponury obraz zagrożenia cyberatakami. Aż 90 proc. respondentów spodziewa się zakłóceń w operacjach statków i całych flot w wyniku incydentów cybernetycznych, 79 proc. spodziewa się kradzieży mienia lub ładunku, 76 proc. szkód w infrastrukturze portowej, w tym przeładunkowej, a 72 proc. spodziewa się szkód dla środowiska. Ponadto ponad połowa pytanych ocenia, że incydenty cybernetyczne mogą spowodować kolizje statków, ich uziemienie, a nawet doprowadzić do obrażeń fizycznych lub śmierci.

Podstawowy problem

Skala cyberzagrożeń rośnie, ponieważ systemy, które kiedyś były całkowicie oddzielone od Internetu i sieci są przybliżane do sieci poprzez cyfryzację tych systemów i procesów. To pozostawia luki i tworzy potencjalne scenariusze ataków. W szczególności najbardziej narażone są technologie operacyjne (OT). Są one wykorzystywane do kontrolowania i monitorowania pracy statku. Obejmują systemy dowodzenia na mostku i w maszynowni, a także: radary, elektroniczne systemy wyświetlania map i informacji (ECDIS), systemy automatycznej identyfikacji (AIS), monitorowanie silnika i monitorowanie ładunku. 

„Niestety widzimy, że w świecie systemów kontroli i OT brakuje im dojrzałości w sensie cyberbezpieczeństwa, zwłaszcza w porównaniu z normalnymi systemami informatycznymi”- powiedział Svante Einarsson, szef Maritime Cyber Security w DNV. W jego ocenie, technologie operacyjne mogą być chronione przez separację systemów. W przypadku udanego cyberataku ograniczy to skalę szkód.

Potrzebna zmiana przepisów

Także Geoffrey Davis, główny konsultant ds. cyberbezpieczeństwa w ABS Group stwierdza w niezależnej analizie, że kluczowe znaczenie dla bezpiecznej eksploatacji statków jest odpowiednie zabezpieczenie systemów OT. Według niego, niezbędne są np. uwierzytelnianie i kontrola dostępu do sieci OT. Efekt ten można osiągnąć, wprowadzając określone przepisy. A do ich stanowienia jest upoważniona IMO (Międzynarodowa Organizacja Morska). Co istotne, działanie takie koresponduje z wprowadzonymi przez IMO przepisami w sprawie indeksu efektywności energetycznej eksploatowanych statków (EEXI) oraz wskaźnikiem projektowym efektywności energetycznej (EEDI), dla nowo budowanych.  

Przepisy te wymagają, aby statki zmniejszyły intensywność emisji CO2 o pewien procent w porównaniu z poziomem bazowym. Aby to osiągnąć, firmy żeglugowe inwestują w nowe technologie i sprzęt w celu zwiększenia wydajności statków. „Technologie te na ogół wymagają większej integracji między systemami OT na statku i z tych systemów do infrastruktury opartej na chmurze do monitorowania w czasie rzeczywistym” – stwierdza Davis.

Rośnie świadomość zagrożeń 

W raporcie DNV podkreśla się, że choćświadomość problemów związanych z bezpieczeństwem cybernetycznym poprawia się, to jednak „branża nie jest w pełni przygotowana na zagrożenie, a inwestycje pozostają w tyle za tym, co jest konieczne”.

„Postrzeganie inwestycji jest zauważalnie wyższe wśród profesjonalistów zajmujących się transportem towarowym niż wśród specjalistów ds. transportu pasażerskiego i usług przemysłowych. Być może ze względu na głośne ataki na główne linie kontenerowe w ciągu ostatniej dekady, w połączeniu ze znaczeniem łączności w dekarbonizacji tego podsektora. Jednak profesjonaliści z branży nie uważają, że ich organizacje inwestują wystarczająco dużo” – czytamy w raporcie. „Chociaż niekoniecznie zmienia się gotowość na zagrożenia cybernetyczne, ale przynajmniej dojrzałość, zrozumienie i świadomość” – skomentował Einarsson.

W raporcie przedstawiono też siedem zaleceń, w tym: traktowanie kwestii cybernetycznych jako kwestii bezpieczeństwa, dzielenie się spostrzeżeniami w całej branży, tworzenie skuteczniejszej strategii szkoleniowej, utrzymywanie opcji rezerwowych dla systemów i zmiana przepisów jako punktu odniesienia, na podstawie którego można budować bezpieczeństwo cybernetyczne.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close