Koleje Ukraińskie zwiększyły przewozy towarów w 2023 r.
Koleje Ukraińskie (UZ) przewiozły od marca do grudnia ubr. o 23% więcej ładunków niż w analogicznym okresie 2022 r. Wzrost przewozów towarowych możliwy był dzięki odblokowaniu korytarza transportowego na Morzu Czarnym.
W całym 2023 r. Koleje Ukraińskie przewiozły 148,4 mln ton ładunków. Było to więcej niż rok wcześniej, ale mniej niż w okresie przed rozpoczęciem pełnoskalowej agresji militarnej Rosji na Ukrainę. Co istotne, wzrost przewozów kolejowych możliwy był dzięki odblokowaniu dostępu Ukrainy do Morza Czarnego. W lipcu ubr. Rosja zerwała zawartą w 2022 umowę zbożową i rozpoczęła ataki na ukraińskie porty, w celu zablokowania możliwości eksportu ukraińskich produktów rolnych drogą morską. Dzięki działaniom ukraińskiego wojska i służb specjalnych udało się odsunąć rosyjską marynarkę wojenną od zachodniej części Morza Czarnego. Dzięki temu uruchomiony został nowy morski korytarz, którym Ukraina eksportuje nie tylko zboże, ale też inne ładunki.
Czytaj też: Ukraina pokonała kolejny kamień milowy w nowym programie eksportu
— W ciągu ostatniego roku udało nam się zwiększyć wolumen transportu, chociaż wróg wszelkimi sposobami próbował zablokować system transportowy kraju, w szczególności morski. Dzięki skoordynowanej pracy naszych służb specjalnych, wojska i Ministerstwa Odbudowy udało się uruchomić ukraiński korytarz morski — powiedział Jewhen Laszczenko, prezes zarządu Kolei Ukraińskich.
W ciągu 5 miesięcy funkcjonowania korytarza Koleje Ukraińskie przewiozły w kierunku portów Morza Czarnego 8,8 mln ton ładunków. To o 8,6% więcej niż w analogicznym okresie 2022 r., kiedy funkcjonował korytarz zbożowy. W grudniu 2023 roku osiągnięto rekordowy od początku inwazji na pełną skalę rozładunek 3,8 mln ton dla portów Morza Czarnego. Ponadto Koleje Ukraińskie zwiększyły o 33% przewozy towarów w kierunku portów naddunajskich w tranzycie przez Mołdawię i Rumunię. W 2023 r. przez porty morskie z Ukrainy przewieziono 22,3 mln ton wszystkich ładunków, a przez przejścia lądowe 34,4 mln ton.
Największą kategorią ładunków transportowanych przez UZ były zboża, których przewieziono 30,6 mln ton (+5,9%). Następne w kolejności były: materiały budowlane — 29,6 mln ton (+29,6%); rudy żelaza i manganu — 27,5 mln ton (-13,2%); węgiel kamienny — 26,2 mln ton (-11,2%); metale żelazne — 8,2 mln ton (-10,6%).