Ogłoszono przetarg na studium dla toru podejściowego do portu zewnętrznego w Świnoujściu
Urząd Morski w Szczecinie ogłosił przetarg na sporządzenie studium wykonalności dla budowy toru podejściowego do planowanego portu zewnętrznego w Świnoujściu. Zapewnienie dostępu od strony morza do nowego terminalu kontenerowego będzie realizowane ze środków publicznych z dofinansowaniem z funduszy FENiKS.

Nowy terminal kontenerowy w polskim porcie ma przyjmować statki o zanurzeniu do 15 m. Obecnie tor podejściowy do Świnoujścia ma głębokość 14,5 m i częściowo przebiega przez niemiecki obszar wodny. Jego pogłębienie wymagałoby uzyskania zgody zarówno polskich jak i niemieckich organów administracyjnych. Z tego powodu Urząd Morski zdecydował się na wykonanie nowego toru podejściowego o głębokości 17 m, przebiegającego w całości w polskich wodach.
Przedmiotem przetargu jest opracowanie studium wykonalności wraz z analizą kosztów i korzyści dla inwestycji, raportu oddziaływania na obszary Natura 2000, raportu na odkład urobku do morza oraz przygotowanie wniosków o niezbędne zezwolenia na rozpoczęcie inwestycji. Oferty w przetargu można składać do 12 lutego br. a termin realizacji to 32 miesiące od czasu podpisania umowy.
Warianty inwestycji
W ramach studium wykonalności przedstawione mają być 3 różne warianty inwestycyjne wraz z wskazaniem wariantu optymalnego, który będzie podstawą do opracowania projektu inwestorskiego. Ponadto w studium muszą zostać uwzględnione kolejne prace, które będzie wykonywał Urząd Morski w Szczecinie czyli opracowanie raportu ferromagnetycznego, oczyszczenie trasy nowego toru podejściowego do Świnoujścia z obiektów niebezpiecznych i prace nad projektem budowlanym toru podejściowego.
Wykonawca studium przygotuje i złoży do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Szczecinie raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, który będzie zgodny z wytycznymi dla inwestycji realizowanych z dofinansowaniem ze środków z funduszy unijnych na lata 2021-2027. Wykonawca przygotuje i złoży do Ministra Infrastruktury wniosek o wydanie zezwolenia na usuwanie do morza urobku z pogłębienia dna.
Budowa nowego terminala kontenerowego w Świnoujściu realizowana będzie w ramach partnerstwa publiczno prywatnego. Sam terminal wybuduje konsorcjum Qterminals i Deme Concessions, które wygrało przetarg na dzierżawę terenu po zarządem Portu Szczecin-Świnoujście, natomiast dostęp od strony morza i lądu zrealizowany zostanie ze środków publicznych. Nowy tor podejściowy do Portu Zewnętrznego w Świnoujściu kosztować ma 7,3 mld zł, a dofinansowanie z funduszy FENiKS wyniesie 2,8 mld.
Czytaj też: Podpisano przedwstępną umowę na budowę terminalu kontenerowego w Świnoujściu