Rząd Włoch planuje prywatyzację państwowych kolei
Rząd włoski planuje sprzedać na giełdzie udziały w państwowej grupie kolejowej Ferrovie dello Stato. To element szerszego planu prywatyzacji państwowych przedsiębiorstw w tym kraju. Do spółki FS należy m.in. Mercitalia, jeden z większych przewoźników intermodalnych w Europie.
Rząd Włoch planuje sprzedać mniejszościowe pakiety akcji FS i Poczty Włoskiej w celu zwiększenia wpływów do budżetu bez podnoszenia podatków. Plany te ogłoszone zostały podczas konferencji prasowej, która odbyła się 4 stycznia br. Kontrola nad tymi strategicznymi podmiotami nadal pozostałaby w gestii władz państwowych.
„Mój pomysł jest taki, aby ograniczyć obecność państwa tam, gdzie nie jest to konieczne i potwierdzić obecność państwa tam, gdzie jest to konieczne. Dotyczy to kwestii zmniejszania udziałów w akcjonariuszach państwowych, co nie zmniejsza kontroli publicznej, co może dotyczyć Poczty, tak samo jak sądzę, że istnieje możliwość włączenia przez osoby prywatne mniejszościowych udziałów w spółkach, które dziś są całkowicie pod kontrolą publiczną i tak jest w przypadku kolei” — powiedziała premier Włoch Carla Meloni.
Ile za Ferrovie dello Stato?
Analitycy szacują, że rząd Włoch może pozyskać nawet między 4,7 a 6,7 mld euro ze zbycia 49% akcji Ferrovie dello Stato oraz mniej niż 30% akcji Poczty Włoskiej. Łącznie w ciągu najbliższych trzech lat rząd w Rzymie planuje pozyskać 20 mld euro poprzez prywatyzację państwowych aktywów.
Carla Meloni zapowiedziała jednak, że częściowa prywatyzacja państwowych kolei będzie procesem długotrwałym, a decyzja w tej sprawie nie należy tylko do rządu. Ewentualna prywatyzacja FS będzie jedną z kilku takich dużych transakcji w europejskiej branży logistycznej w ostatnim czasie. Niedawno władze miasta Hamburg podjęły decyzje o sprzedaży 49% udziałów w grupie HHLA, do której należy też przewoźnik kolejowy Metrans. Koleje Niemieckie planują sprzedać giganta logistycznego — spółkę DB Schenker, a rząd Francji przeprowadza proces likwidacji państwowego przewoźnika towarowego FRET SNCF, którego aktywa mogą przejąc podmioty prywatne.
Czytaj też: Restrukturyzacja Fret SNCF obejmie przewozy intermodalne