Partnerzy portalu

Rząd Włoch planuje prywatyzację państwowych kolei

Rząd włoski planuje sprzedać na giełdzie udziały w państwowej grupie kolejowej Ferrovie dello Stato. To element szerszego planu prywatyzacji państwowych przedsiębiorstw w tym kraju. Do spółki FS należy m.in. Mercitalia, jeden z większych przewoźników intermodalnych w Europie.

Ferrovie dello Stato
fot. Manny Mannheimer -, Wikimedia Commons

Rząd Włoch planuje sprzedać mniejszościowe pakiety akcji FS i Poczty Włoskiej w celu zwiększenia wpływów do budżetu bez podnoszenia podatków. Plany te ogłoszone zostały podczas konferencji prasowej, która odbyła się 4 stycznia br. Kontrola nad tymi strategicznymi podmiotami nadal pozostałaby w gestii władz państwowych. 

„Mój pomysł jest taki, aby ograniczyć obecność państwa tam, gdzie nie jest to konieczne i potwierdzić obecność państwa tam, gdzie jest to konieczne. Dotyczy to kwestii zmniejszania udziałów w akcjonariuszach państwowych, co nie zmniejsza kontroli publicznej, co może dotyczyć Poczty, tak samo jak sądzę, że istnieje możliwość włączenia przez osoby prywatne mniejszościowych udziałów w spółkach, które dziś są całkowicie pod kontrolą publiczną i tak jest w przypadku kolei” — powiedziała premier Włoch Carla Meloni.

Ile za Ferrovie dello Stato?

Analitycy szacują, że rząd Włoch może pozyskać nawet między 4,7 a 6,7 mld euro ze zbycia 49% akcji Ferrovie dello Stato oraz mniej niż 30% akcji Poczty Włoskiej. Łącznie w ciągu najbliższych trzech lat rząd w Rzymie planuje pozyskać 20 mld euro poprzez prywatyzację państwowych aktywów. 

Carla Meloni zapowiedziała jednak, że częściowa prywatyzacja państwowych kolei będzie procesem długotrwałym, a decyzja w tej sprawie nie należy tylko do rządu. Ewentualna prywatyzacja FS będzie jedną z kilku takich dużych transakcji w europejskiej branży logistycznej w ostatnim czasie. Niedawno władze miasta Hamburg podjęły decyzje o sprzedaży 49% udziałów w grupie HHLA, do której należy też przewoźnik kolejowy Metrans. Koleje Niemieckie planują sprzedać giganta logistycznego — spółkę DB Schenker, a rząd Francji przeprowadza proces likwidacji państwowego przewoźnika towarowego FRET SNCF, którego aktywa mogą przejąc podmioty prywatne. 

Czytaj też: Restrukturyzacja Fret SNCF obejmie przewozy intermodalne

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close