Partnerzy portalu

Na ile duży wzrost stawek frachtu spot ma racjonalne uzasadnienie?

Na trasie z Dalekiego Wschodu do Europy, ale także do portów wschodniego wybrzeża USA, od miesiąca rosną wyraźnie stawki frachtu w umowach spot. Powodem jest dodanie przez przewoźników dwu rodzajów dopłat: za wyższe koszty transportu wokół Afryki lub wyższe ubezpieczenie tradycyjną trasą przez Morze Czerwone (po atakach na statki handlowe płynące tą trasą) oraz z tytułu opłaty za pozwolenie na emisję CO2 statków wpływających do Europy, ponieważ żegluga morska w Unii Europejskiej objęta została od 1 stycznia systemem EU ETS.

fot. Pixabay

Otwartym pytaniem pozostaje, jak długo utrzyma się ta tendencja wzrostu stawek frachtu spot na trasie wschód-zachód oraz czy nowe okoliczności zewnętrzne nie są pretekstem dla przewoźników do „ponadwymiarowej” podwyżki ceny ich usług. 

Notowanie wybranych indeksów

Indeks frachtu kontenerowego w umowach spot dla kontenerowców wypływających z Szanghaju na 13 głównych trasach (SCFI) w tygodniu zakończonym 29 grudnia 2023 r. miał wartość 1759,57 USD/TEU i wzrósł w ciągu tygodnia o 40 proc., a w ciągu miesiąca o 77 proc. Jednak subindeks dla trasy Szanghaj – Europa wzrósł 29 grudnia do 2694 USD/TEU, w porównaniu z 1497 USD w notowaniach z 22 grudnia (o 80 proc. tydzień/tydzień) i potroił się w porównaniu z 851 USD w notowaniach z 1 grudnia.

Indeks złożony Drewry WCI z 21 grudnia (nie ma danych z końca grudnia) wzrósł w ciągu tygodnia o 9 proc. – do 1661 USD/FEU, ale stawki frachtu z Szanghaju do Rotterdamu wzrosły o 16 proc. (do 1667 USD/FEU), a w ciągu miesiąca o 44 proc. Można zakładać, że dynamika DWCI na koniec roku była jeszcze wyższa. Według Xeneta, średnie stawki spot na trasie Daleki Wschód – Morze Śródziemne wzrosły we wtorek do 3 589 USD za FEU, co oznacza wzrost o 48 proc. w ciągu zaledwie kilku ostatnich dni.

Szacunki 

Główną przyczyną takiej tendencji wzrostu stawek frachtu są trwające ataki rebeliantów z jemeńskich ugrupowań Huti na statki handlowe wpływające na Morze Czerwone. Jak szacuje Paul Canessa, wiceprezes SeaRoutes, transport towarów kontenerach z Singapuru do le Hawru omijający tę strefę, czyli na dłuższej trasie dookoła Afryki, podnosi stawki frachtu o 121 euro/FEU. Kolejna część tego wzrostu przypisywana jest objęciem przez UE żeglugi morskiej systemem EU ETS. Od 1 stycznia statki wpływające do Europy muszą płacić podatek od emisji CO2 w oparciu o odległość między ostatnim portem zawinięcia poza UE (z wyłączeniem Wielkiej Brytanii, Tangeru i Port Saidu) a pierwszym zawinięciem do UE.

Według Canessa, przewozowi suchego kontenera 40-stopowego z Singapuru do Hawru przez statki sojuszu The Alliance towarzyszyć będzie emisja 1,16 tony CO2e, co podwyższa fracht o 87 euro. Ponieważ jednak sojusz dodaje połączenie do Arabii Saudyjskiej, zmniejsza się odległość przewozu towarów od ostatniego miejsca załadunku połączenia poza Europą. Ta nowa konfiguracja z przystankiem w Dżuddzie obniży fracht do 41 euro/FEU. The Alliance w innym połączeniu dodaje inne porty leżące bliżej Europy, np. w Colombo. To sprawi, że oferta tego sojuszu może być bardziej konkurencyjna niż dwu pozostałych, o ile nie sięgną po te same rozwiązania. Canessa zwraca również uwagę, że podobnej redukcji z tytułu opłat za emisję CO2 nie uzyska się w transporcie między obu Amerykami a Europą.

Patrz też: Spedytorzy zdezorientowani dopłatami EU ETS

Wnioski

Jak widać, oba opisane dwa główne czynniki nie wyczerpują puli tak gwałtownych podwyżek stawek frachtu, na jakie wskazują cytowane notowania indeksów stawek spot. Tylko w pewnym stopniu dynamiczny wzrost frachtu można przypisać zmniejszeniu nierównowagi między podażą a popytem na transport oceaniczny, co jest bezpośrednim skutkiem pływania dłuższą trasą wokół Afryki, czyli dłuższym zaangażowaniem statków. Już w listopadzie 2023 r. (nie ma danych za grudzień) globalna niezawodność przybycia kontenerowców przewoźników oceanicznych odnotowała pierwszy spadek miesiąc do miesiąca, o 2,5 punktu procentowego  – do 61,9 proc., tj. cofnęła się do poziomu z marca. Ale można również oceniać, że przewoźnicy wykorzystują nowe okoliczności do ustanowienia lepszego status quo na rynku spot, by mieć lepszy punkt wyjścia do negocjacji stawek długoterminowych.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close