58 proc. akcji HMM do kupienia za 6,2 mld USD
Tylko dwóch oferentów pozostało w wyścigu o przejęcie południowokoreańskiego przewoźnika kontenerowego – Hyundai Merchant Marine (HMM). To flagowa linia tego kraju, znajdująca się pod kontrolą państwa, dlatego z przetargu wykluczono inwestorów z zagranicy, w tym m.in. niemiecką grupę Hapag-Lloyd.

Głównymi udziałowcami HMM jest państwowy Koreański Bank Rozwoju i państwowy Korea Ocean Business Corp, którzy przejęli spółkę w 2016 roku. To wtedy – z powodu dużej nadwyżki mocy przewozowych nad popytem i zapaści na rynku – wiele spółek kontenerowych zanotowało kolejny rok strat. Z tego powodu zbankrutował inny przewoźnik południowokoreański, Hanjin Shipping, powodując dużej skali zakłócenia na rynku logistyki. Rząd chce, a banki potwierdzają, by 58 proc. akcji HMM kupił koreański inwestor.
Grupa
HMM jest największą firmą spedycyjną w Korei Południowej, ósmym armatorem kontenerowym na świecie. Jego flota składa się z 88 kontenerowców (o łącznej zdolności przewozu blisko 1 mln TEU), z pięciu masowców, dziesięciu tankowców, czterech ciężkich statków transportowych oraz trzech w budowie PCTC (pure car and truck cartier, czyli ro-rowców do przewozu samochodów osobowych oraz ciężarówek i ładunków drobnicowych). HMM jest uczestnikiem sojuszu The Alliance.
Oferenci
Proces przetargowy został uruchomiony na początku tego roku. Wiele koreańskich firm wyraziło wstępne zainteresowanie (w tym także z zagranicy, ale zostało wykluczonych). Do negocjacji w pierwszej rundzie zostali dopuszczeni trzej inwestorzy. Są to: Dongwon Group, która prowadzi działalność w zakresie logistyki lądowej i zarządza terminalem kontenerowym w Pusan, Harim Group, która jest spółką macierzystą Pan Ocean, armatora bardzo dużych masowców (400 tys. dwt) głównie do przewozu rudy żelaza oraz SM Line, drugiej co do wielkości firmy żeglugi kontenerowej w Korei Południowej. Ostatecznie oferty złożyli jednak dwaj pierwsi potencjalni kupujący. Doniesienia medialne wskazują, że Harim współpracuje z JKL Consortium, dużą instytucją finansową w Korei, co może być języczkiem u wagi w wyborze inwestora.
Oczekiwania sprzedających
Jednym z kluczowych wyzwań sfinalizowania transakcji są oczekiwania finansowe KDB i KOBC. Raporty wskazują, że wierzyciele, którzy w 2016 r. rozpoczęli restrukturyzację firmy żeglugowej, oczekują premii za zarządzanie powyżej obecnej wartości rynkowej akcji firmy. Zakończyli konwersję obligacji, wystawiając na sprzedaż łącznie ok. 380 mln akcji.
Uważa się, że podstawą będzie średnia cena akcji z 30 dni, wynoszącą 11,75 USD za akcję, która jest poniżej wyceny na zamknięcie rynku 24 bm. – 12,52 USD/akcję. Dolna granica prognozowanego przedziału cenowego wynosi zatem 4,6 mld dolarów, co odpowiada wartości akcji przed dodaniem premii za zarządzanie. Instytucje finansowe wystawiły HMM za 6,2 mld USD. Media podkreślają, że cena rynkowa akcji HMM spadła o ok. 70 procent w porównaniu do szczytowej wyceny z końca 2021 r.
Jaki wybór?
KDB i KOBC współpracują z Samsung Securities, który zarządza przetargiem na HMM. Poinformowali, że dokonają przeglądu stanu finansowego, możliwości zarządzania i planów operacyjnych HMM opracowanych przez oferentów. Instytucje finansowe już wcześniej podkreślały, że chcą wybrać nabywcę z dużym doświadczeniem w zarządzaniu i siłą finansową, by nadal mógł inwestować w rozwój HMM. Przewoźnik złożył zamówienia na nowe kontenerowce, a także rozszerzył swoją działalność zarówno na tankowce, jak i suche ładunki masowe. Oczekuje się, że preferowany oferent zostanie ogłoszony w przyszłym miesiącu, chociaż media nadal spekulują, że instytucje finansowe mogą również wycofać ofertę, jeśli ich cena docelowa nie zostanie osiągnięta.