Partnerzy portalu

58 proc. akcji HMM do kupienia za 6,2 mld USD

Tylko dwóch oferentów pozostało w wyścigu o przejęcie południowokoreańskiego przewoźnika kontenerowego – Hyundai Merchant Marine (HMM). To flagowa linia tego kraju, znajdująca się pod kontrolą państwa, dlatego z przetargu wykluczono inwestorów z zagranicy, w tym m.in. niemiecką grupę Hapag-Lloyd. 

fot. HMM

Głównymi udziałowcami HMM jest państwowy Koreański Bank Rozwoju i państwowy Korea Ocean Business Corp, którzy przejęli spółkę w 2016 roku. To wtedy – z powodu dużej nadwyżki mocy przewozowych nad popytem i zapaści na rynku – wiele spółek kontenerowych zanotowało kolejny rok strat. Z tego powodu zbankrutował inny przewoźnik południowokoreański, Hanjin Shipping, powodując dużej skali zakłócenia na rynku logistyki. Rząd chce, a banki potwierdzają, by 58 proc. akcji HMM kupił koreański inwestor.

Grupa

HMM jest największą firmą spedycyjną w Korei Południowej, ósmym armatorem kontenerowym na świecie. Jego flota składa się z 88 kontenerowców (o łącznej zdolności przewozu blisko 1 mln TEU), z pięciu masowców, dziesięciu tankowców, czterech ciężkich statków transportowych oraz trzech w budowie PCTC (pure car and truck cartier, czyli ro-rowców do przewozu samochodów osobowych oraz ciężarówek i ładunków drobnicowych). HMM jest uczestnikiem sojuszu The Alliance.

Oferenci

Proces przetargowy został uruchomiony na początku tego roku. Wiele koreańskich firm wyraziło wstępne zainteresowanie (w tym także z zagranicy, ale zostało wykluczonych). Do negocjacji w pierwszej rundzie zostali dopuszczeni trzej inwestorzy. Są to: Dongwon Group, która prowadzi działalność w zakresie logistyki lądowej i zarządza terminalem kontenerowym w Pusan, Harim Group, która jest spółką macierzystą Pan Ocean, armatora bardzo dużych masowców (400 tys. dwt) głównie do przewozu rudy żelaza oraz SM Line, drugiej co do wielkości firmy żeglugi kontenerowej w Korei Południowej. Ostatecznie oferty złożyli jednak dwaj pierwsi potencjalni kupujący. Doniesienia medialne wskazują, że Harim współpracuje z JKL Consortium, dużą instytucją finansową w Korei, co może być języczkiem u wagi w wyborze inwestora.

Oczekiwania sprzedających

Jednym z kluczowych wyzwań sfinalizowania transakcji są oczekiwania finansowe KDB i KOBC. Raporty wskazują, że wierzyciele, którzy w 2016 r. rozpoczęli restrukturyzację firmy żeglugowej, oczekują premii za zarządzanie powyżej obecnej wartości rynkowej akcji firmy. Zakończyli konwersję obligacji, wystawiając na sprzedaż łącznie ok. 380 mln akcji. 

Uważa się, że podstawą będzie średnia cena akcji z 30 dni, wynoszącą 11,75 USD za akcję, która jest poniżej wyceny na zamknięcie rynku 24 bm. – 12,52 USD/akcję. Dolna granica prognozowanego przedziału cenowego wynosi zatem 4,6 mld dolarów, co odpowiada wartości akcji przed dodaniem premii za zarządzanie. Instytucje finansowe wystawiły HMM za 6,2 mld USD. Media podkreślają, że cena rynkowa akcji HMM spadła o ok. 70 procent w porównaniu do szczytowej wyceny z końca 2021 r.

Jaki wybór?

KDB i KOBC współpracują z Samsung Securities, który zarządza przetargiem na HMM. Poinformowali, że dokonają przeglądu stanu finansowego, możliwości zarządzania i planów operacyjnych HMM opracowanych przez oferentów. Instytucje finansowe już wcześniej podkreślały, że chcą wybrać nabywcę z dużym doświadczeniem w zarządzaniu i siłą finansową, by nadal mógł inwestować w rozwój HMM. Przewoźnik złożył zamówienia na nowe kontenerowce, a także rozszerzył swoją działalność zarówno na tankowce, jak i suche ładunki masowe. Oczekuje się, że preferowany oferent zostanie ogłoszony w przyszłym miesiącu, chociaż media nadal spekulują, że instytucje finansowe mogą również wycofać ofertę, jeśli ich cena docelowa nie zostanie osiągnięta. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close