Partnerzy portalu

Tanger Med objęty opłatami emisji CO2, ale jest konkurencyjny dla terminali europejskich

Operator terminali kontenerowych APM Terminals z grupy A.P. Møller-Mærsk  kończy kolejne inwestycje wieloetapowego programu, mającego na celu duże zwiększenie możliwości operacyjnych terminala w kompleksie portu Tanger Med w Cieśninie Gibraltarskiej. Będzie on zapewne odgrywał ważną rolę w nowej sytuacji, jaka powstanie od stycznia 2024 r. w związku z opłatami przewoźników morskich za emisje dwutlenku węgla w UE. Jest to konsekwencja rozszerzenia o żeglugę system handlu uprawnieniami do emisji CO2 (EU ETS).

fot. Tanger MED

Problem w tym, że operatorzy unijni skarżyli się do Komisji Europejskiej na prawdopodobną groźbę ucieczki części ładunków z europejskich portów śródziemnomorskich do tych leżących poza UE. 

Patrz: Kolejne ostrzeżenia środowisk portowych przed niepożądanymi skutkami EU ETS 

Okazuje się jednak, że terminale kontenerowe w Tanger Med są chwalebnym wyjątkiem. Zostały objęte systemem ETS, właśnie ze względu na bliskość UE i jego rolę w przeładunkach do/z Europy. W ten sposób nowe inwestycje Maerska w Tanger Med nie mogą być też oceniane dwuznacznie. Kolidowałyby zresztą z interesami innych terminali kontenerowych, którymi zarządza w „unijnym” rejonie Morza Śródziemnego – m.in. w Algeciras, Genui, Goia Tauro i Cagliari.

Charakterystyka 

Tanger Med. to marokański kompleks portów, leżący naprzeciw Tarifa, najdalej na południe wysuniętego miasta w Europie. W jego skład kompleksu wchodzą m.in. cztery terminale kontenerowe o łącznej pojemności 9 mln TEU, co zapewnia mu pierwsze miejsce w Afryce i wysoką pozycję w światowych rankingach. Dwoma z nich zarządza APM Terminals.

Uruchomiony zaledwie cztery i pół roku temu APM Terminals MedPort Tanger szybko stał się kluczowym graczem w strategii near-shoringu w branży. Zlokalizowany w Cieśninie Gibraltarskiej rozwinął się jako jedno z wiodących miejsc przeładunku ładunków przewożonych na statkach płynących do/z Afryki, Europy i Dalekiego Wschodu. Już teraz uznawany jest on za jeden z najszybciej rozwijających się i najbardziej wydajnych portów, co zapewnia półautomatycznym operacjom przeładunkowym. Do końca listopada miał zdolności przeładunku 5 mln ton, dzięki trzem stanowiskom do cumowania kontenerowców.

Inwestycja

W połowie grudnia APM Terminals zakończył drugi etap inwestycji, powiększając zdolności przeładunku APM Terminals MedPort Tanger o 1 mln TEU. Wyposażono go w nowoczesny sprzęt przeładunkowy zasilany energią elektryczną, w tym w cztery zdalnie sterowane żurawie typu ship-to-shore (STS) o zasięgu 82 metry umożliwiającym sięganie po 26-ty kontener. 

Wyposażono go także w innowacyjny system automatycznego cumowania, z automatycznymi przyssawkami wzdłuż części nabrzeża. Skraca on czas przestoju do około 15 minut zarówno przy wejściu, jak i wypłynięciu statku oraz skróci czas spędzany przez holowniki w porcie. Wszystkie te rozwiązania mają wpływ na ograniczenie emisji CO2. „Jestem dumny, że dzięki tej inwestycji aktywnie przyczyniamy się do realizacji globalnych celów APM Terminals, a jednocześnie wspieramy Tanger Meds w osiągnięciu do 2030 roku zerowej emisji dwutlenku węgla” – skomentował Keld Pedersen, szef APM Terminals West Med Terminals.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close