Związki zawodowe protestowały w Brukseli przeciw restrukturyzacji DB Cargo i Fret SNCF
Europejska Federacja Pracowników Transportu (ETF) oraz Europejska Konfederacja Związków Zawodowych (ETUC) protestowały przeciw pomysłom restrukturyzacji państwowych przewoźników towarowych we Francji i Niemczech ws. których trwa postępowanie Komisji Europejskiej badającej przydzielaną tym spółkom pomoc publiczną w ostatnich latach.

Komisja Europejska prowadzi dochodzenie ws. możliwości złamania unijnych przepisów o pomocy publicznej podczas wsparcia jakie otrzymały DB Cargo i SNCF Fret. W przypadku niemieckiego państwowego przewoźnika kwestionowane są praktyki wewnątrz grupy DB, czyli transfery zysków i strat między podmiotami z tej grupy, potencjalne faworyzowanie DB Cargo w cennikach opłat wewnątrz grupy, potencjalne przewagi przewoźnika towarowego przy pozyskiwaniu i spłacaniu kredytów oraz częściowe pokrycie przez niemiecki Federalny Fundusz Kolejowy wynagrodzeń urzędników zatrudnionych wcześniej przez byłą krajową spółkę kolejową Deutsche Bundesbahn, a obecnie przydzielonych DB Cargo. Natomiast w przypadku francuskiego Fret SNCF badane przekształcenie tego podmiotu w spółkę w 2019 w ramach którego dokonano jego oddłużenia.
W reakcji na dochodzenia KE rząd Niemiec ogłosił już plany reformy grupy DB w której nastąpić ma oddzielenie zarządcy infrastruktury DB Netz od przewoźników, a także restrukturyzacja samego DB Cargo. Bardziej radykalny krok podjął rząd Francji, który w obliczu grożącej wielomiliardowej kary ogłosił dyskontynuację działalności Fret SNCF.
Czytaj też: Restrukturyzacja Fret SNCF obejmie przewozy intermodalne
Niemcy debatują nad wydzieleniem infrastruktury z grupy DB
12 grudnia w Brukseli protestowały związki zawodowe domagając się od KE wstrzymania prowadzonych dochodzeń. Zdaniem związkowców restrukturyzacja tych przewoźników spowoduje poważne zakłócenia w transporcie kolejowym w Europie i spowolni zmianę modalną w transporcie, co utrudni realizację celów klimatycznych. Protest był częścią większej demonstracji przeciwko unijnej polityce cięć wydatków publicznych zorganizowanej przez ETUC, które uważają, że polityka „austerity” uniemożliwi realizację zielonej transformacji w Europie. ETUC wskazuje na USA, które planują wielomiliardowe inwestycje w zieloną gospodarkę jako przykład dla Europy.
Zagrożenie dla zmiany modalnej?
— W Niemczech plany DB Cargo przewidują utratę 1800 stanowisk pracy, a w przypadku zniknięcia ładunku jednowagonowego na drogi będzie mogło codziennie trafiać 40 000 dodatkowych ciężarówek. Tymczasem we Francji propozycje SNCF i państwa francuskiego dotyczące „przerwania ciągłości” SNCF Fret mogą doprowadzić do 20% ograniczenia ruchu bez wyraźnych alternatyw dla jego absorpcji, czemu towarzyszyć będzie utrata 500 miejsc pracy. Konsekwencje takiej restrukturyzacji byłyby poważne i stwarzałyby ryzyko odwrotnego przejścia z transportu kolejowego na drogowy. Zmiana ta wynika z błędnego przekonania, że zwiększona konkurencja przyczyni się do wzmocnienia kolejowego transportu towarowego pomimo przeciwnych dowodów z ostatnich dwudziestu lat — apeluje ETF.
Restrukturyzację państwowych przewoźników popierają natomiast organizacje branżowe skupiające przedsiębiorstwa kolejowe, które zachęcają do prywatyzacji. — Czarna dziura w DB Cargo nie może się dalej rozwijać. Rząd federalny, do którego należy DB Cargo, musi albo wymusić skuteczną restrukturyzację, albo wycofać się ze spółki — apeluje stowarzyszenie Die Güterbahnen.