Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Związki zawodowe protestowały w Brukseli przeciw restrukturyzacji DB Cargo i Fret SNCF

Europejska Federacja Pracowników Transportu (ETF) oraz Europejska Konfederacja Związków Zawodowych (ETUC) protestowały przeciw pomysłom restrukturyzacji państwowych przewoźników towarowych we Francji i Niemczech ws. których trwa postępowanie Komisji Europejskiej badającej przydzielaną tym spółkom pomoc publiczną w ostatnich latach. 

fot. ETF

Komisja Europejska prowadzi dochodzenie ws. możliwości złamania unijnych przepisów o pomocy publicznej podczas wsparcia jakie otrzymały DB Cargo i SNCF Fret. W przypadku niemieckiego państwowego przewoźnika kwestionowane są praktyki wewnątrz grupy DB, czyli transfery zysków i strat między podmiotami z tej grupy, potencjalne faworyzowanie DB Cargo w cennikach opłat wewnątrz grupy, potencjalne przewagi przewoźnika towarowego przy pozyskiwaniu i spłacaniu kredytów oraz częściowe pokrycie przez niemiecki Federalny Fundusz Kolejowy wynagrodzeń urzędników zatrudnionych wcześniej przez byłą krajową spółkę kolejową Deutsche Bundesbahn, a obecnie przydzielonych DB Cargo. Natomiast w przypadku francuskiego Fret SNCF badane przekształcenie tego podmiotu w spółkę w 2019 w ramach którego dokonano jego oddłużenia. 

W reakcji na dochodzenia KE rząd Niemiec ogłosił już plany reformy grupy DB w której nastąpić ma oddzielenie zarządcy infrastruktury DB Netz od przewoźników, a także restrukturyzacja samego DB Cargo. Bardziej radykalny krok podjął rząd Francji, który w obliczu grożącej wielomiliardowej kary ogłosił dyskontynuację działalności Fret SNCF. 

Czytaj też: Restrukturyzacja Fret SNCF obejmie przewozy intermodalne

Niemcy debatują nad wydzieleniem infrastruktury z grupy DB

12 grudnia w Brukseli protestowały związki zawodowe domagając się od KE wstrzymania prowadzonych dochodzeń. Zdaniem związkowców restrukturyzacja tych przewoźników spowoduje poważne zakłócenia w transporcie kolejowym w Europie i spowolni zmianę modalną w transporcie, co utrudni realizację celów klimatycznych. Protest był częścią większej demonstracji przeciwko unijnej polityce cięć wydatków publicznych zorganizowanej przez ETUC, które uważają, że polityka „austerity” uniemożliwi realizację zielonej transformacji w Europie. ETUC wskazuje na USA, które planują wielomiliardowe inwestycje w zieloną gospodarkę jako przykład dla Europy.

Zagrożenie dla zmiany modalnej?

— W Niemczech plany DB Cargo przewidują utratę 1800 stanowisk pracy, a w przypadku zniknięcia ładunku jednowagonowego na drogi będzie mogło codziennie trafiać 40 000 dodatkowych ciężarówek. Tymczasem we Francji propozycje SNCF i państwa francuskiego dotyczące „przerwania ciągłości” SNCF Fret mogą doprowadzić do 20% ograniczenia ruchu bez wyraźnych alternatyw dla jego absorpcji, czemu towarzyszyć będzie utrata 500 miejsc pracy. Konsekwencje takiej restrukturyzacji byłyby poważne i stwarzałyby ryzyko odwrotnego przejścia z transportu kolejowego na drogowy. Zmiana ta wynika z błędnego przekonania, że zwiększona konkurencja przyczyni się do wzmocnienia kolejowego transportu towarowego pomimo przeciwnych dowodów z ostatnich dwudziestu lat — apeluje ETF.

Restrukturyzację państwowych przewoźników popierają natomiast organizacje branżowe skupiające przedsiębiorstwa kolejowe, które zachęcają do prywatyzacji. — Czarna dziura w DB Cargo nie może się dalej rozwijać. Rząd federalny, do którego należy DB Cargo, musi albo wymusić skuteczną restrukturyzację, albo wycofać się ze spółki — apeluje stowarzyszenie Die Güterbahnen. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close