Partnerzy portalu

Niemcy debatują nad wydzieleniem infrastruktury z grupy DB

Rząd Niemiec przygotowuje plan restrukturyzacji państwowych Kolei Niemieckich. Eksperci ds. monopoli wzywają do podziału grupy DB i wyodrębnienia z niej zarządcy infrastruktury, aby zapewnić jego niezależność, co zagwarantuje równie traktowanie różnych przewoźników kolejowych działających w tym kraju. 

fot. Pixabay

Transport kolejowy w Niemczech cierpi z powodu coraz gorszego stanu infrastruktury, co jest skutkiem polityki oszczędności wprowadzonej w latach 90-tych, którą obecnie uważa się za błąd. Od kilku lat rząd Niemiec próbuje nadrobić zapóźnienie inwestycyjne i zwiększa wydatki na remonty torów, ale to z kolei powoduje kumulację licznych ograniczeń w ruchu, co jest krytykowane przez przewoźników kolejowych. W ostatnich miesiącach spore problemy były na magistralach prowadzących do niemieckich portów morskich, co uderzyło w transport intermodalny. 

Rząd Niemiec chce restrukturyzować grupę DB. W ramach ogłoszonego planu, jednostki infrastrukturalne DB Netz zarządzająca siecią kolejową i DB Station & Service odpowiedzialna za dworce zostaną połączone w nowy podmiot InfraGo. Jednakże zdaniem ekspertów ds. konkurencyjności rynku taki krok to za mało. W ogłoszonym w lipcu raporcie Komisji ds. Monopoli doradzającej kanclerzowi Niemiec zalecono strukturalne wyodrębnienie InfraGo z grupy DB aby zapewnić niezależność jego zarządu i rady nadzorczej.

Więcej konkurencji

Pomysł ten poparł szef Federalnego Urzędu ds. Konkurencji. Niemiecki regulator rynku niedawno spierał się z DB o kwestie takie udostępnianie zewnętrznym firmom danych o ruchu opóźnionych pociągów, a jak wskazują niemieckie media negocjacje z DB w tej sprawie były „trudne”. — Większa konkurencja na kolei jest dobra. Deutsche Bahn ma wiele subtelnych sposobów utrudniania konkurencji. Należy to zmienić. Oddzielenie sieci i przewozów to właściwy model — powiedział „Süddeutsche Zeitung” prezes Urzędu ds. Konkurencji Andreas Mundt.

Niemiecki urząd antymonopolowy domaga się także większej przejrzystości w raportowaniu wyników finansowych grupy DB aby zapobiec tzw. subsydiowaniu skośnemu, czyli sytuacji w której zyski osiągane przez przewoźnika pasażerskiego korzystającego z dofinansowania ze środków publicznych przeznaczane są na finansowania działalności przewoźnika towarowego konkurującego na wolnym rynku z firmami zewnętrznymi. Niezależni przewoźnicy towarowi od lat domagają się wprowadzenia jasnych regulacji zabraniających takich praktyk. W 2020 r. odbył się w tej sprawie głośny protest przewoźników w Berlinie.

Czytaj też: Głośny protest prywatnych przewoźników towarowych w Berlinie

W odpowiedzi na te zarzuty DB wskazuje, że rynek kolejowy w Niemczech jest jednym z najbardziej konkurencyjnych w Europie, a udział niezależnych przewoźników w transporcie towarowym sięga 55%. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close