LTG Cargo rozpocznie regularne przewozy kontenerów między Litwą, a Ukrainą
LTG Cargo rozpocznie regularne przewozy intermodalne między Litwą a Ukrainą przez Polskę. Po przeprowadzeniu testowych przejazdów w listopadzie br. przewoźnik należący do grupy Kolei Litewskich otrzymał dużo zapytań na tego typu usługi transportowe.
W ubiegłym miesiącu LTG Cargo otrzymało sporo zapytań o przewozy towarów z i do Ukrainy. Większość z nich pochodziło od firm, które dotychczas korzystały z transportu samochodowego. Do przeniesienia transportu z dróg na kolej skłoniła je skomplikowana sytuacja na granicy, czyli długie kolejki tirów i trwające od kilku tygodni protesty przewoźników.
Czytaj też: Wójt Dorohuska rozwiązał protest przy przejściu granicznym
— W korkach na granicy polsko-ukraińskiej towary stoją przez dwa i więcej tygodni. W takich korkach utykają pracownicy, towary przemysłowe i spożywcze, w tym produkty niezwykle wrażliwe na czas transportu. Ponieważ Ukraina stoi przed wyzwaniami związanymi zarówno z importem, jak i eksportem towarów z kraju, litewscy przedsiębiorcy również zadają pytania, w jaki sposób zapewnić przepływ towarów między obydwoma krajami. W tej sytuacji po raz kolejny podkreśla się potrzebę współpracy i elastycznego podejścia logistycznego do niestandardowych rozwiązań — skomentowała Eglė Šimė, prezes LTG Cargo.
Regularne połączenie
Litewski przewoźnik uruchomi regularny cotygodniowy pociąg na Ukrainę. Jeden skład będzie zabierać tyle samo produktów jak 36 ciężarówek, a przewóz koleją będzie tańszy niż samochodami. Pociągi pozwolą zapewnić ciągłość łańcuchów dostaw dla Ukrainy, której porty morskie są częściowo zablokowane przez agresję militarną Rosji. Z kolei Portowi Kłajpeda pozwolą wykorzystać jego potencjał przeładunkowy. Port ten utracił większość zleceń po wycofaniu się klientów z Rosji i Białorusi po wprowadzeniu przez UE sankcji na te kraje.
Możliwości przeniesienia większej liczby towarów transportowanych przez polsko-ukraińską granice ciężarówkami na kolej są jednak ograniczone uwarunkowaniami technicznymi. Jednym z nich jest przepustowość infrastruktury kolejowej i terminali przeładunkowych, na styku linii o rozstawie 1435 i 1520 mm. Drugim jest brak specjalistycznych kontenerów dla transportu niektórych kategorii ładunków, np. tank-kontenerów czy jednostek chłodniczych. We współpracy z firmami z Polski i Ukrainy LTG Cargo udało się jednak znaleźć rozwiązanie dla transportu granulatu PET i siarczanu amonu. Czas przejazdu między Litwą a Ukrainą wynosić będzie 8-9 dni.