Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

IATA apeluje o zwiększenie produkcji biopaliw dla lotnictwa

W 2023 r. produkcja zrównoważonego paliwa lotniczego SAF wzrośnie dwukrotnie w stosunku do roku ubiegłego, a w przyszłym roku prognozowany jest trzykrotny wzrost. Aby jednak lotnictwo mogło spełnić cel zerowej emisji netto w 2050 wolumen dostępnego paliwa ekologicznego musi rosnąć szybciej — wynika z raportu Międzynarodowego Stowarzyszenia Transportu Lotniczego (IATA).

fot. Pixabay

W 2023 r. wyprodukowanych zostanie 600 mln litrów SAF w porównaniu do 300 mln litrów w ubr. Oznacza to że ok. 3% produkcji paliwa odnawialnego wykorzystane zostanie przez transport lotniczy. W przyszłym roku produkcja SAF wyniesie wg prognoz 1,87 mld litrów, co będzie stanowiło 6% mocy produkcyjnej paliw zrównoważonych. Jednocześnie SAF zaspokoi zaledwie 0,53% zapotrzebowania lotnictwa na paliwa. Oznacza to, że aby ta gałąź transportu zbliżyła się do osiągnięcia celu zerowej emisji netto, konieczne będzie przeznaczenie większej części mocy produkcyjnej paliw odnawialnych na potrzeby lotnictwa.

— Lotnictwo potrzebuje od 25% do 30% mocy produkcyjnych paliw odnawialnych dla SAF. Na tych poziomach lotnictwo znajdzie się na ścieżce niezbędnej do osiągnięcia zerowej emisji dwutlenku węgla netto do 2050 r. Dopóki takie poziomy nie zostaną osiągnięte, w dalszym ciągu będziemy tracić ogromne możliwości przyspieszenia dekarbonizacji lotnictwa. To polityka rządu zrobi różnicę. Rządy muszą nadać priorytet politykom zachęcającym do zwiększania produkcji SAF i dywersyfikującym surowce za pomocą tych dostępnych lokalnie  – powiedział Willie Walsh, dyrektor generalny IATA.

Obecnie 85% SAF produkowane jest w procesie uwodornienia zużytych olei roślinnych i odpadów z produkcji żywności. Zdaniem IATA konieczne jest zachęcenie producentów olejów do zainwestowania w odpowiednie technologie aby co najmniej 25% produkcji biopaliw spełniało standard CAAF/3 pozwalający na wykorzystanie paliwa odnawialnego w lotnictwie. Obecnie ze względu na niedostępność SAF przewoźnicy lotniczy wykorzystują każdą kroplę tego biopaliwa jaka pojawi się na rynku. 

Czytaj też: Bliżej do przyjęcia ustawy o ekologicznych paliwach dla lotnictwa – ReFuelEU

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close