Bałtycki serwis X-Press Feeders będzie obsługiwany wyłącznie statkami na biometanol
Singapurskie linie X-Press Feeders chcą uruchomić na Bałtyku pierwszy na świecie serwis feederowy, który będzie obsługiwany w całości statkami z napędem na biometanol, które będą kursować między Portem Rotterdamem a portami bałtyckimi i Skandynawią.
X-Press Feeders zamówił 14 kontennerowców o pojemności 1200 TEU z silnikami MAN’s 5S50ME dual fuel, które mogą jako paliwo wykorzystywać biometanol. Te feedery buduje chińska stocznia Yangzhou New Dayang Shipbuilding Company w Szanghaju. Statki mają długość 148 m, nośność 13,900 dwt i będą pływać z prędkością 14 węzłów. Kontenerowce te wyposażono w nowoczesne technologie ograniczające zużycie energii takie jak generatory wałów, regulowane śmigła i stery z podwieszanymi klapami. Statki mają także jednoosobowy mostek kontrolny oraz system automatycznej nawigacji i śledzenia trasy oparty na mapach elektronicznych.
Pierwszy z serii nowych feederów — Eco Maestro zostanie włączony do służby w serwisie bałtyckim już w pierwszym kwartale 2024 r., a pozostałe dotrą do Europy do połowy 2026 r. Wykorzystanie biometanolu spowoduje, że feedery zmniejszą emisję CO2 o 268 kg w przeliczeniu na TEU podczas pokonywania jednej pętli. Metanol będzie stanowić 95% paliwa wykorzystywanego do zasilania statków na tym serwisie bałtyckim.
Pionierski serwis
Jak wskazuje singapurski armator, obecnie na rynku dostępna jest zbyt mała ilość ekologicznych paliw dla statków by zastąpić paliwa kopalne. Serwis bałtycki został wybrany jako swego rodzaju prezentacja możliwości dekarbonizacji usługi feederowej ze względu na niewielkie odległości pomiędzy portami i faktem, że już dziś jest tam możliwość bunkrowania statków biometanolem. Bazą dla ekologicznych statków X-Press Feeders będzie Port Rotterdam, a biometanol dla nich dostarczać będzie firma OCI Global.
— Rozumiemy, że nie ma jednego rozwiązania pozwalającego na ograniczenie emisji gazów cieplarnianych w przemyśle morskim. Aby osiągnąć nasze długoterminowe cele, musimy zacząć podejmować kroki już dziś, a to wiąże się z wdrożeniem kilku inicjatyw mających na celu redukcję emisji gazów cieplarnianych — powiedział Francis Goh, prezes X-Press Feeders.
Statki singapurskiego przewoźnika zawijają do portów Gdańsk i Gdynia w ramach serwisu Inntra Baltic (IBX). Niedawno do Gdyni zacumował pierwszy na świecie kontenerowiec na metanol należący do Maerska.
Czytaj też: Pierwszy na świecie kontenerowiec na metanol zacumował przy Hutchison Ports Gdynia