Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Bałtycki serwis X-Press Feeders będzie obsługiwany wyłącznie statkami na biometanol

Singapurskie linie X-Press Feeders chcą uruchomić na Bałtyku pierwszy na świecie serwis feederowy, który będzie obsługiwany w całości statkami z napędem na biometanol, które będą kursować między Portem Rotterdamem a portami bałtyckimi i Skandynawią.

Eco Maestro, fot. X-Press Feeders

X-Press Feeders zamówił 14 kontennerowców o pojemności 1200 TEU z silnikami MAN’s 5S50ME dual fuel, które mogą jako paliwo wykorzystywać biometanol. Te feedery buduje chińska stocznia Yangzhou New Dayang Shipbuilding Company w Szanghaju. Statki mają długość 148 m, nośność 13,900 dwt i będą pływać z prędkością 14 węzłów. Kontenerowce te wyposażono w nowoczesne technologie ograniczające zużycie energii takie jak generatory wałów, regulowane śmigła i stery z podwieszanymi klapami. Statki mają także jednoosobowy mostek kontrolny oraz system automatycznej nawigacji i śledzenia trasy oparty na mapach elektronicznych.

Pierwszy z serii nowych feederów — Eco Maestro zostanie włączony do służby w serwisie bałtyckim już w pierwszym kwartale 2024 r., a pozostałe dotrą do Europy do połowy 2026 r. Wykorzystanie biometanolu spowoduje, że feedery zmniejszą emisję CO2 o 268 kg w przeliczeniu na TEU podczas pokonywania jednej pętli. Metanol będzie stanowić 95% paliwa wykorzystywanego do zasilania statków na tym serwisie bałtyckim. 

Pionierski serwis

Jak wskazuje singapurski armator, obecnie na rynku dostępna jest zbyt mała ilość ekologicznych paliw dla statków by zastąpić paliwa kopalne. Serwis bałtycki został wybrany jako swego rodzaju prezentacja możliwości dekarbonizacji usługi feederowej ze względu na niewielkie odległości pomiędzy portami i faktem, że już dziś jest tam możliwość bunkrowania statków biometanolem. Bazą dla ekologicznych statków X-Press Feeders będzie Port Rotterdam, a biometanol dla nich dostarczać będzie firma OCI Global. 

— Rozumiemy, że nie ma jednego rozwiązania pozwalającego na ograniczenie emisji gazów cieplarnianych w przemyśle morskim. Aby osiągnąć nasze długoterminowe cele, musimy zacząć podejmować kroki już dziś, a to wiąże się z wdrożeniem kilku inicjatyw mających na celu redukcję emisji gazów cieplarnianych — powiedział Francis Goh, prezes X-Press Feeders.

Statki singapurskiego przewoźnika zawijają do portów Gdańsk i Gdynia w ramach serwisu Inntra Baltic (IBX). Niedawno do Gdyni zacumował pierwszy na świecie kontenerowiec na metanol należący do Maerska.

Czytaj też: Pierwszy na świecie kontenerowiec na metanol zacumował przy Hutchison Ports Gdynia

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close