Niemcy i Czechy zbudują 30-kilometrowy tunel kolejowy
Koleje Niemieckie i Koleje Czeskie zaprezentowały koncepcję transgranicznego tunelu kolejowego, który będzie częścią nowej magistrali Praga — Drezno. Tunel przyspieszy i usprawni przejazd pociągów przez pasmo Rudaw.
Linia Praga — Drezno jest częścią sieci TEN-T i jedną z najważniejszych magistral transportowych w środowej Europie, po której odbywa się intensywny ruch pociągów towarowych między Republiką Czeską a niemieckimi portami nad Morzem Północnym. Wąskim gardłem jest malowniczy odcinek transgraniczny, przechodzący przełomem rzeki Łaba w Rudawach. W tym miejscu linia kolejowa jest bardzo kręta, co wydłuża czas przejazdu. Ponadto odcinek ten jest narażony na częste podtopienia skutkujące wstrzymaniem ruchu. Z tego powodu od kilku lat planowana jest budowa transgranicznego tunelu, który skróci czas przejazdu pociągów między Dreznem a Pragą.
W Heidenau pod Dreznem zaprezentowano preferowany wariant budowy nowego odcinka kolei dużych prędkości łączącego oba kraje. Przez ostatnie dwa i pół eksperci analizowali dwie opcje możliwej inwestycji: wariant pełnego tunelu i częściowego tunelu. W wyniku analizy zdecydowano się na budowę pełnego 30-kilometrowego tunelu. W ramach inwestycji planowana jest budowa 46 km nowych torów i ponad 90 rozjazdów. W przyszłym roku ruszą konsultacje publiczne projektu. Po czym DB przekaże dokumentację do zatwierdzenia w niemieckim Bundestagu.
Priorytetowy projekt
— Dotychczasowa trasa w Dolinie Łaby osiągnęła granice swoich możliwości. Nowe połączenie będzie w przyszłości bezpieczną przed powodzią alternatywą. Projekt znacząco skróci czas podróży i przewozów w krajowym i międzynarodowym transporcie pasażerskim i towarowym. Nowa linia w istotny sposób przyczynia się zatem do przeniesienia większego ruchu z dróg na przyjazną dla klimatu kolej. Republika Czeska zostanie także włączona do środkowoeuropejskiej sieci kolei dużych prędkości — napisano w komunikacie Kolei Niemieckich.
Niemieckie media szacują, że budowa nowego tunelu rozpocznie się w 2032 r. Równolegle Koleje Czeskie będą pracowały nad projektem odcinka Usti nad Labem — Praga, który jest przedłużeniem tej linii kolejowej od południa. Budowa nowej linii Praga — Drezna została priorytetową inwestycją rządów Czech i Niemiec.