Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Niemcy i Czechy zbudują 30-kilometrowy tunel kolejowy

Koleje Niemieckie i Koleje Czeskie zaprezentowały koncepcję transgranicznego tunelu kolejowego, który będzie częścią nowej magistrali Praga — Drezno. Tunel przyspieszy i usprawni przejazd pociągów przez pasmo Rudaw. 

ilustracja: DB

Linia Praga — Drezno jest częścią sieci TEN-T i jedną z najważniejszych magistral transportowych w środowej Europie, po której odbywa się intensywny ruch pociągów towarowych między Republiką Czeską a niemieckimi portami nad Morzem Północnym. Wąskim gardłem jest malowniczy odcinek transgraniczny, przechodzący przełomem rzeki Łaba w Rudawach. W tym miejscu linia kolejowa jest bardzo kręta, co wydłuża czas przejazdu. Ponadto odcinek ten jest narażony na częste podtopienia skutkujące wstrzymaniem ruchu. Z tego powodu od kilku lat planowana jest budowa transgranicznego tunelu, który skróci czas przejazdu pociągów między Dreznem a Pragą.

W Heidenau pod Dreznem zaprezentowano preferowany wariant budowy nowego odcinka kolei dużych prędkości łączącego oba kraje. Przez ostatnie dwa i pół eksperci analizowali dwie opcje możliwej inwestycji: wariant pełnego tunelu i częściowego tunelu. W wyniku analizy zdecydowano się na budowę pełnego 30-kilometrowego tunelu. W ramach inwestycji planowana jest budowa 46 km nowych torów i ponad 90 rozjazdów. W przyszłym roku ruszą konsultacje publiczne projektu. Po czym DB przekaże dokumentację do zatwierdzenia w niemieckim Bundestagu.

Priorytetowy projekt

— Dotychczasowa trasa w Dolinie Łaby osiągnęła granice swoich możliwości. Nowe połączenie będzie w przyszłości bezpieczną przed powodzią alternatywą. Projekt znacząco skróci czas podróży i przewozów w krajowym i międzynarodowym transporcie pasażerskim i towarowym. Nowa linia w istotny sposób przyczynia się zatem do przeniesienia większego ruchu z dróg na przyjazną dla klimatu kolej. Republika Czeska zostanie także włączona do środkowoeuropejskiej sieci kolei dużych prędkości — napisano w komunikacie Kolei Niemieckich. 

Niemieckie media szacują, że budowa nowego tunelu rozpocznie się w 2032 r. Równolegle Koleje Czeskie będą pracowały nad projektem odcinka Usti nad Labem — Praga, który jest przedłużeniem tej linii kolejowej od południa. Budowa nowej linii Praga — Drezna została priorytetową inwestycją rządów Czech i Niemiec. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close