Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Apel IMO o zastopowanie działalności tankowców z szarej strefy

Międzynarodowa Organizacja Morska przyjęła rezolucję wymierzoną w nielegalne praktyki żeglugowe w transporcie ropy i produktów ropopochodnych. Chodzi przede wszystkim o korzystanie z „tankowców cieni”, tj. statków używających fałszywą tożsamość, wyłączających lub fałszujących pozycję nadawaną w systemie automatycznej identyfikacji statków (AIS). Co także istotne, w tej szarej strefie operuje coraz więcej starych tankowców, które narażone są na awarie i wycieki przewożonych produktów. Dochodzi do zresztą, jak stwierdzono wielokrotnie, podczas przeładunku na morzu z tankowca „szarego” na neutralny. 

fot. Pixabay

Z floty „tankowców cieni” korzystają głównie wyłącznie dwa kraje: Rosja (w ok. 75 proc., według danych firmy analitycznej Vortex) i Iran. Oba są objęte sankcjami USA (eksportu morzem ropy) i UE (eksport ropy rosyjskiej po cenie wyższej niż limit ustalony przez grupę G7, tj. 60 dolarów za baryłkę).

Szacunki zjawiska

Liczba przeładunków „burta na burtę” wzrosła jednak wykładniczo w 2023 r., ponieważ coraz więcej tankowców angażuje się w handel, przewożąc rosyjską ropę. S&P Global Maritime Intelligence podkreślił niedawno, że w trzecim kwartale doszło do ponad 432 transferów rosyjskiej ropy ze statku na statek. Dużo przypadków kotwiczenia statków i nielegalnego przeładunku odnotowała Malezja i Singapur. W pobliżu tego drugiego kraju i portu w maju eksplodował tankowiec „Pablo”, operujących w szarej strefie. Z kolei według najnowszej analizy Vortex, tankowce działające na nieprzejrzystych rynkach osiągnęły rekordowy poziom przewozów i przeładunków ropy w II kwartale, który od tego czasu spadły.

Patrz też: Rośnie czarny rynek przewozu morzem zakazanych towarów rosyjskich

Zalecenia

Pełniąc rolę ustanawiania międzynarodowych regulacji, IMO nie ma uprawnień do podejmowania konkretnych działań. Jednak w mocno sformułowanej rezolucji wzywa państwa członkowskie” w tym szczególne te, pod którymi banderami pływają kontenerowce w szarej strefie, by podjęły działania w celu zapobiegania nielegalnym operacjom transportu i przeładunku zakazanej ropy. Rezolucja zaleciła również, aby porty, gdy dowiedzą się o jakimkolwiek statku „celowo podejmującym środki w celu uniknięcia jego wykrycia (np. przez wyłączenie urządzeń śledzących), poddały je wzmożonym inspekcjom”.

W rezolucja IMO określa „najlepsze praktyki”, które powinny zostać wprowadzone, a jednocześnie wzywa do szerszych wysiłków na rzecz podniesienia świadomości o funkcjonowaniu szarej strefy tankowców, kierując apel także do ubezpieczycieli. IMO wzywa również armatorów do dokonania przeglądu swoich protokołów dotyczących transferów między statkami. 

Pokłosie

W zeszłym tygodniu usunięto Rosję z rady IMO, do tego kroku wezwał prezydent Ukrainy Wołodymyr Zełenski. Jego miejsce zajął delegat Liberii. Inne państwa członkowskie zachęciły Liberię, największą na świecie banderę żeglugową, do złożenia konkurencyjnej oferty o miejsce w najwyższej kategorii Część rady z prezydentem Ukrainy Wołodymyrem Zełenskim również wezwała członków za pośrednictwem łącza wideo, aby nie głosowali na Rosję. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close