Partnerzy portalu

Polska i Ukraina spełniły część postulatów przewoźników strajkujących na granicy

Ukraina otworzy dla pustych ciężarówek przejście graniczne Uhrynów-Dołhobyczów. Z kolei Polska wzmocni kontrole po polskiej stronie granicy — to działania, których wdrożenia domagają się przewoźnicy protestujący na granicy. O sytuacji przewoźników będzie 4 grudnia debatować Rada ds. Transportu UE.

fot. Pixabay

Przypomnijmy: od 6 listopada na polsko-ukraińskich protestują przewoźnicy drogowi, którzy domagają się m.in. przywrócenia zezwoleń na wykonywanie w UE przewozów przez firmy ukraińskie oraz usprawnienia wyjazdu pustych ciężarówek z Ukrainy, gdzie samochody czekają po 2 tygodnie w kolejce wymuszonej przez system eCzercha. 

1 lipca 2022 r. Unia Europejska zawarła z Ukrainą umowę ws. dopuszczenia ukraińskich przewoźników do wykonywania przewozów towarów w ramach inicjatywy Korytarzy Solidarności w celu zapewnienia dostaw dla gospodarki ukraińskiej. Jak się jednak okazało, przewoźnicy z Ukrainy zaczęli również wykonywać w UE przewozy kabotażowe i wypierać z rynku polskie firmy transportowe. Przeciw tej sytuacji protestują przedsiębiorcy, których wsparły organizacje branżowe.

Czytaj też: Ogólnopolskie organizacje wsparły przewoźników protestujących na granicy polsko-ukraińskiej

Ministrowie ds. transport Polski i Ukrainy poinformowali o spełnieniu części postulatów transportowców. Ukraina otworzy dodatkowe przejście dla pustych ciężarówek, dzięki czemu nie będą już musiały czekać w sztucznie utworzonej kolejne. Z kolei minister infrastruktury Alvin Gajadhur zapowiedział zwiększenie kontroli ciężarówek na granicy. Spełnienie pozostałych postulatów leży w gestii Komisji Europejskiej, a przedstawiciele Polski deklarują, że poruszą ten temat podczas Rady ds. Transportu UE. 

Jak informuje Ministerstwo Infrastruktury, w 2021 r. udział polskich przedsiębiorców w przewozach drogowych wykonywanych w relacji: Polska-Ukraina wynosił około 38%, zaś przewoźników z Ukrainy – 62%. Według stanu na koniec października 2023 r. polscy przewoźnicy drogowi wykonywali zaledwie około 8% takich przewozów, zaś przewoźnicy z Ukrainy – 92%.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close