Polska i Ukraina spełniły część postulatów przewoźników strajkujących na granicy
Ukraina otworzy dla pustych ciężarówek przejście graniczne Uhrynów-Dołhobyczów. Z kolei Polska wzmocni kontrole po polskiej stronie granicy — to działania, których wdrożenia domagają się przewoźnicy protestujący na granicy. O sytuacji przewoźników będzie 4 grudnia debatować Rada ds. Transportu UE.

Przypomnijmy: od 6 listopada na polsko-ukraińskich protestują przewoźnicy drogowi, którzy domagają się m.in. przywrócenia zezwoleń na wykonywanie w UE przewozów przez firmy ukraińskie oraz usprawnienia wyjazdu pustych ciężarówek z Ukrainy, gdzie samochody czekają po 2 tygodnie w kolejce wymuszonej przez system eCzercha.
1 lipca 2022 r. Unia Europejska zawarła z Ukrainą umowę ws. dopuszczenia ukraińskich przewoźników do wykonywania przewozów towarów w ramach inicjatywy Korytarzy Solidarności w celu zapewnienia dostaw dla gospodarki ukraińskiej. Jak się jednak okazało, przewoźnicy z Ukrainy zaczęli również wykonywać w UE przewozy kabotażowe i wypierać z rynku polskie firmy transportowe. Przeciw tej sytuacji protestują przedsiębiorcy, których wsparły organizacje branżowe.
Czytaj też: Ogólnopolskie organizacje wsparły przewoźników protestujących na granicy polsko-ukraińskiej
Ministrowie ds. transport Polski i Ukrainy poinformowali o spełnieniu części postulatów transportowców. Ukraina otworzy dodatkowe przejście dla pustych ciężarówek, dzięki czemu nie będą już musiały czekać w sztucznie utworzonej kolejne. Z kolei minister infrastruktury Alvin Gajadhur zapowiedział zwiększenie kontroli ciężarówek na granicy. Spełnienie pozostałych postulatów leży w gestii Komisji Europejskiej, a przedstawiciele Polski deklarują, że poruszą ten temat podczas Rady ds. Transportu UE.
Jak informuje Ministerstwo Infrastruktury, w 2021 r. udział polskich przedsiębiorców w przewozach drogowych wykonywanych w relacji: Polska-Ukraina wynosił około 38%, zaś przewoźników z Ukrainy – 62%. Według stanu na koniec października 2023 r. polscy przewoźnicy drogowi wykonywali zaledwie około 8% takich przewozów, zaś przewoźnicy z Ukrainy – 92%.