Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Branża portowa ponownie apeluje o przeanalizowanie skutków EU ETS

Europejskie organizacje skupiające przedsiębiorstwa działające w branży portowej FEPORT, ETA, EMPA i ECASBA wystosowały wspólny apel do Komisji Europejskiej o ponowną analizę ryzyka przekierowania ładunków poza europejskie porty po objęciu żeglugi opłatami za uprawnienia do emisji CO2 w ramach systemu EU ETS. 

Żegluga zostanie objęta EU ETS z początkiem przyszłego roku. Statki cumujące w portach Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub kursujące między dwoma portami EOG będą musiały ponosić opłaty za 100% emisji CO2. Natomiast statki pływające między portem w EOG a portem poza tym obszarem za 50% emisji. Organizacje branżowe wskazują, że jak dotąd nie przeprowadzono rzeczywistej analizy ryzyka jakie ten nowy obowiązek przyniesie dla europejskich portów. 

Eksperci od dłuższego czasu ostrzegają, że skłonić to może przewoźników do przekierowania połączeń oceanicznych, które obecnie korzystają z portów europejskich do portów w krajach sąsiadujących z Europą, skąd na Stary Kontynent ładunki będą wysyłane feederami. Europejskie porty utraciłyby w ten sposób status hubów i dużą część przychodów. Zyskałyby na tym zwłaszcza porty w Wielkiej Brytanii i krajach nad Morzem Śródziemnym, niebędących członkami UE. 

Czytaj też: Kolejne ostrzeżenia środowisk portowych przed niepożądanymi skutkami EU ETS

— Rzeczywistej oceny wpływu ETS na żeglugę na porty UE potrzebujemy przeprowadzić teraz, a nie za dwa lata, kiedy ładunki na stałe opuszczą niektóre porty UE. Zdolność portowa w południowej części Morza Śródziemnego i w innych portach spoza UE jest ważna i będzie nadal rosła. Będą stanowić atrakcyjną alternatywę dla linii żeglugowych chcących uniknąć ETS. Czy chcemy czekać, aż to się stanie i inwestycje w portach UE zostaną wstrzymane, czy anulowane? — zaapelowała Lamia Kerdjoudj, sekretarz generalna FEPORT. 

W apelu wskazano, że jeśli już dojdzie do przekierowania połączeń żeglugowych do portów pozaeuropejskich bardzo trudno będzie skłonić armatorów do powrotu do Europy. Organizacje domagają się także silniejszego lobbingu na forum Międzynarodowej Organizacji Morskiej aby opłaty za emisje w żegludze stały się obowiązkiem globalnym. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close