Agencja USAID wesprze budowę linii normalnotorowej do Lwowa
Agencja Rozwoju Międzynarodowego Stanów Zjednoczonych USAID wesprze budowę linii kolejowej o rozstawie 1435 mm między Lwowem a stacją Mostyska przy granicy Polskpo — Ukraińskiej. USAID zawarły 24 listopada memorandum porozumienia w tej sprawie z Kolejami Ukraińskimi (UZ).

Ukraina chce zintegrować swoją sieć kolejową z systemem transportowym Unii Europejskiej. Pierwszym krokiem będzie budowa linii normalnotorowej między Lwowem a Mostyskami, która będzie przedłużeniem magistrali E 30 włączonej w ubr. do sieci TEN-T.
Czytaj też: Rewizja Dyrektywy TEN-T szansą dla polskich regionów
Budowa nowej linii kolejowej pozwoli znacznie usprawnić transport ładunków między zachodnią Ukrainą, a krajami UE, gdyż nie będzie już konieczne przeładowywanie towarów między składami o różnym rozstawie w terminalach przy granicy, co wydłuża czas transportu i podnosi koszty. Porozumienie między USAID a UZ zawarte jest pierwszym z projektów integracji sieci kolejowej ukraińskiej z europejską. Amerykanie zapowiadają, że w przyszłości będą wspierać kolejne tego typu projekty. Ogółem na sfinansowanie różnych programów pomocowych dla Ukrainy USAID planuje przeznaczyć 21,7 mld dol.
Ruch towarowy i pasażerski
— Jednym z ważnych zadań zwiększania możliwości eksportowych jest modernizacja i wymiana torów, a w razie potrzeby budowa nowych. Podpisanie Memorandum z USAID będzie miało istotny wpływ na ożywienie ukraińskiej gospodarki i przyczyni się do ogólnych procesów integracji europejskiej. Ważne jest również, aby tor ten służył nie tylko do przewozów towarowych, ale także pasażerskich w kierunku krajów UE — skomentował Oleksandr Kubrakov, wicepremier ds. rozwoju Ukrainy.
Ukraina w następnych latach planuje zmianę rozstawu głównych linii kolejowych łączących ten kraj z UE na rozstaw europejski. Linie kolejowe Mostyska — Lwów — Kijów oraz Lwów — Odessa oraz Odessa — Kiszyniów — Rumunia zostały włączone do sieci TEN-T a Unia Europejska, również dofinansuje przebudowę tych magistral w Ukrainie i Mołdawii na standardy europejskie.