Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Koleje Ukraińskie podniosą taryfy przewozowe w 2024 roku

Rząd w Kijowie zatwierdził plan finansowy Kolei Ukraińskich na 2024 r. Ukrzaliznytsia planuje od 1 stycznia podnieść opłaty za przewóz towarów, czemu sprzeciwiają się przedstawiciele ukraińskich producentów rolnych i przemysłu.

fot. UZ

Koleje Ukraińskie podniosły stawki frachtu o 70% w lipcu ubr. co tłumaczono większymi wydatkami z powodu skutków działań wojennych. W wyniku rosyjskiej agresji Ukraina utraciła ok. 30% areału pól uprawnych i wiele zakładów przemysłowych. Nastąpił duży wzrost cen paliw i materiałów budowlanych, a kolej musi na bieżąco naprać infrastrukturę po zniszczeniach wojennych, a jednocześnie zapewnić transport nie tylko na potrzeby wojska, ale również cywilne. Koszty transportu wielu towarów wzrosły z powodu zablokowania portów nad Morzem Czarnym i przeniesieniem transportu na szlaki przez granice z krajami Unii Europejskiej.

Sprzeciw producentów

Przeciwko podwyżkom opłat za przewozy kolejowe opowiedziało się Ukraińskie Stowarzyszenie Producentów Zbóż (UGA). Spadek produkcji, blokada portów i rosnące koszty mocno odbijają się na ukraińskim sektorze rolnym. — Podwyżka stawek kolejowych za przewóz towarów i wzrost kosztów użytkowania wagonów spowodują, że rolnicy poniosą jeszcze większe straty i zmniejszą powierzchnię zasiewów pod zbiory w 2024 roku. W czasach, gdy eksport zbóż i nasion oleistych jest jednym z głównych źródeł dochodów dewizowych kraju, zmniejszenie powierzchni pod te uprawy automatycznie oznacza spadek eksportu i dochodów dewizowych — napisano w oświadczeniu UGA. 

Koleje Ukraińskie z kolei w zatwierdzonym planie finansowym na przyszły rok wskazują na rosnące wydatki i na fakt, że UZ nie mogą liczyć na dofinansowanie z budżetu państwa w sytuacji toczącej się wojny z Rosją. Koleje Ukraińskie prognozują wzrost kosztów operacyjnych o 13%.

— Plan finansowy na 2024 rok nie przewiduje pozyskiwania środków z budżetu państwa, których priorytetem jest finansowanie zdolności obronnych kraju. Naszym zadaniem w dalszym ciągu będzie stabilne zapewnienie przewozów pasażerskich i towarowych w warunkach wojennych oraz finansowanie niezbędnych inwestycji w zakresie wsparcia i odbudowy infrastruktury kolejowej kosztem środków własnych oraz środków pozyskanych przez międzynarodowe instytucje finansowe. Plan finansowy przewiduje m.in. podwyżkę wynagrodzeń pracowników kolei, która obecnie nie odpowiada ich wkładowi w zdolności obronne i funkcjonowanie gospodarki Ukrainy w porównaniu z innymi gałęziami przemysłu” – powiedział prezes zarządu Kolei Ukraińskich Jewhen Laszczenko.

Czytaj też: Koleje Ukraińskie osiągną zysk w 2023 roku

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close