Koleje Ukraińskie osiągną zysk w 2023 roku
Koleje Ukraińskie (UZ) zwiększyły przychody i planują osiągnąć zysk netto w 2023 r. UZ liczą także na zwiększenie wolumenu przewozów między Ukrainą a portami bałtyckimi i Rumunią.

— Pomimo obecnej sytuacji w portach Morza Czarnego i wprowadzonych w maju przez pięć krajów zakazów dostaw produktów rolnych, które spowodowały zmniejszenie wolumenu przewozów w kierunku eksportu, udało nam się wyjść na zero. Zatem w porównaniu z 20 miliardami strat wynikającymi z planu finansowego UZ zatwierdzonego pod koniec 2022 roku przekroczyliśmy wskaźniki o 1000% — powiedział Jewhen Lyashchenko, prezes zarządu Kolei Ukraińskich w wywiadzie z agencją Interfax-Ukraine
Koleje Ukraińskie rozwijają alternatywne połączenia towarowe do portów Gdańsk, Gdynia i Konstanca jednakże nie one mogą zastąpić ukraińskich portów nad Morzem Czarnym, gdyż muszą także obsłużyć handel zagraniczny Polski i Rumunii. Zdaniem Lyashchenko niewykorzystany potencjał mają porty krajów bałtyckich w tym zwłaszcza Kłajpeda, ale ograniczeniem jest konieczność dwukrotnego przeładunku między składami o rozstawie 1520 i 1436 mm co powoduje że koszt transportu zboża do Kłajpedy jest o 50% wyższy niż do Gdańska i wielokrotnie droższy niż transport do portów nad Morzem Czarnym. Obecnie Konstanca obsługuje głównie import Ukrainy, a polskie porty jej eksport.
Fundusze Unijne
Koleje Ukraińskie chcą pozyskać finansowanie w ramach mechanizmu „Korytarze Solidarności” z funduszu CEF 2 na modernizację linii kolejowych łączących Ukrainę z Unią Europejską. Jednym z projektów UZ będzie linia Mostyk-Sknyliv o rozstawie europejskim. Koleje Ukraińskie liczą też że środki z tego funduszu pozwolą na polepszenie skomunikowania Kłajpedy z europejską siecią kolejową. Roczne możliwości przeładunkowe litewskiego portu wynoszą 10 mln t a wszystkich portów w krajach bałtyckich 20 mln t.
Kwestia uruchomienia nowych kanałów dla eksportu Ukrainy będzie jednym z tematów omawianych podczas drugiej edycji Spotkania Biznesowego Polska – Ukraina, które odbędzie się w terminie 19-20 października 2023 r. w Sopocie. Eksperci i przedstawiciele przedsiębiorstw logistycznych z Polski i Ukrainy będą debatować o tematach takich jak: poprawa płynności wymiany handlowej, wyzwania infrastrukturalne i adminitracyjne oraz perspektywy rozwoju przewozów towarowych przez granicę ukraińsko-polską. Więcej informacji o tym wydarzeniu znajdą Państwo na stronie: https://intermodalinpoland.eu/