Port Antwerpia-Brugia wybrał neutralnych operatorów kolejowych pierwszej i ostaniej mili
Port Antwerpia-Brugia zmieni system zarządzania ruchem kolejowym na odcinkach pierwszej i ostatniej mili prowadzących do terminali portowych. O 1 stycznia 2024 ładunki jednowagonowe obsługiwane będą przez wyłonionych w przetargach operatorów neutralnych.
Zarząd drugiego co do wielkości portu morskiego w Europie chce zwiększyć udział kolei w obsłudze ładunków od strony lądu. Obecnie pociągi wywożą zaledwie 10% kontenerów docierających do Antwerpii i Brugii, co jak na standardy europejskie jest słabym wynikiem. W przypadku belgijskiego portu sporym problemem są wąskie gardła na kolejowej infrastrukturze dostępowej np. mosty nad kanałami portowymi. Obecnie przewozy ładunków wykonuje tam wielu operatorów kolejowych, którzy nie współpracują ze sobą, a każdy z nich ma inny model operacyjny. W efekcie przewozy wagonów do terminali portowych są mocno rozdrobnione, co podnosi koszty i pogarsza oddziaływanie ruchu kolejowego na środowisko. Dotyczy to zwłaszcza dostarczania pojedynczych wagonów na bocznice terminalowe.
W celu rozwiązania tego problemu Zarząd Morskich Portów Antwerpia-Brugia postanowił zmienić sposób zarządzania ruchem kolejowym. Obszar portu podzielony został na 9 stref, a w każdej z nich operacje kolejowe będzie wykonywał jeden przewoźnik, który wygrał w przetargu. Pozostali przewoźnicy będą musieli zawrzeć umowę z wybranym operatorem, który będzie wykonywał przewozy na pierwszej i ostaniej mili. W ten sposób przesyłki jednowagonowe różnych przewoźników będą łączone w pociągi, które będą następnie dowozić ładunki z i do terminali. W przetargach przeprowadzonych przez Zarząd Portu operatorami neutralnymi zostały firmy Lineas, Railtraxx i DB Cargo. Wyjątkiem jest obszar Starego Portu, w którym każdorazowo rozwiązanie kolejowe będzie indywidualnie dostosowane do klienta.
Współpraca przewoźników
Każdy z operatorów obszarów portowych musi oferować swoje usługi kolejowe dla wszystkich zainteresowanych stron. Nad wykonywaniem operacji kolejowych czuwać będzie Railport: wspólna inicjatywa Zarządu Portu, operatorów terminali oraz firm działających w porcie.
— Chociaż nie było to łatwe zadanie, jesteśmy niezwykle zadowoleni z wyniku oraz ogromnego wsparcia ze strony branży i płatników frachtu. Bez ich wsparcia nie odnieślibyśmy sukcesu. Projekt pokazuje, że wspólnie możemy skutecznie zmieniać sytuację, łącząc siły. Co więcej, projekt na tym się nie kończy. Railport będzie w dalszym ciągu monitorować jakość, organizować spotkania obszarowe w celu zwiększenia wydajności i podejmować niezbędne inicjatywy w celu przyspieszenia rozpoczętego już procesu cyfryzacji. Z nadzieją patrzymy w przyszłość — powiedział Nils van Vliet, prezes Railport.
Czytaj też: Port Antwerpia-Brugia obchodzi rocznicę połączenia i inwestuje w transformację energetyczną