LTG Cargo i Koleje Ukraińskie testują intermodalny przewóz naczep między Kijowem a Kłajpedą
Koleje Ukraińskie (UZ) i LTG Cargo — przewoźnik towarowy będący częścią grupy Kolei Litewskich przeprowadziły test połączenia kombinowanego między portem Kłajpeda, a Kijowem. Przewóz naczep w systemie intermodalnym zajął 9 dni, ale w przyszłości planowane jest skrócenie transit time do 5 dni.

Pierwszy test połączenia intermodalnego przeprowadzono we wrześniu 2023 r. Litwa i Ukraina chcą usprawnić szlaki transportowe łączące te kraje z ominięciem objętej sankcjami europejskimi Białorusi. Ukraińcy szukają kanałów eksportu i importu alternatywnych wobec zagrożonych działaniami wojennymi Rosji portów na Morzu Czarnym. Możliwości organizacji transportu z i do Ukrainy przez polskie porty morskie są z kolei ograniczone, ze względu na duże obłożenie terminali w Gdańsku i Gdyni, które obsługują coraz większy wolumen ładunków. Natomiast porty morskie w krajach bałtyckich obecnie mają niewykorzystany potencjał, gdyż Rosja przekierowała swój handel zagraniczny na szlaki omijające kraje UE. Stąd pojawiła się koncepcja, by litewski port morski przejął obsługę części handlu zagranicznego Ukrainy.
Wyzwania techniczne
Problemem jest jednak konieczność omijania Białorusi i dwukrotnego przeładowywania towarów miedzy taborem o rozstawie europejskim i rosyjskim, co dokonywane jest w terminalu intermodalnym w Kownie, do którego dochodzi Rail Baltica i w terminalach na granicy polsko-ukraińskiej. To z kolei wydłuża transit time i podnosi koszty transportu. Celem przeprowadzenia testowego przewozu naczep było zbadanie opłacalności takich usług i możliwości ich usprawnienia i skrócenia czasu przejazdu. Transport intermodalny może okazać się dobrą alternatywą dla przewozów samochodowych, które obecnie borykają się z dużymi zatorami i utrudnieniami na polsko-ukraińskich przejściach granicznych.
Czytaj też: Polscy przewoźnicy protestują na przejściach granicznych z Ukrainą
— Współpraca z Ukrainą, dostarczanie klientom ciekawych rozwiązań w zakresie transportu ładunków pomiędzy Litwą a Ukrainą, jest zawsze w centrum naszej uwagi. Razem z naszymi partnerami stale szukamy sposobów na ułatwienie i promowanie bardziej efektywnego przepływu ładunków pomiędzy krajami. Dla porównania, we współczesnych warunkach korek na granicy może trwać nawet dwa tygodnie i dłużej – powiedziała Eglė Šimė, prezes LTG Cargo.
Transport w obie strony
W ramach testowania transy na terminal w Kownie dostarczono ładunek z naczepami, gdzie zostały one załadowane na wagony platformy skąd pociągiem przewieziono je na Ukrainę. Za przewóz koleją odpowiadały spółki LTG Cargo na Litwie i LTG Cargo Polska w naszym kraju. Na punkcie kontrolnym Medyka — Mostyska naczepy z zostaną przeładowane z europejskich platform na ukraińskie i przetransportowane przez Koleje Ukraińskie do terminalu Liski w Kijowie, skąd towar do klientów końcowych dowiozą samochody. Planowane jest także przewożenie ładunków w odwrotnym kierunku — z Ukrainy do klientów w krajach bałtyckich. Z Litwy na Ukrainę transportowane będą towary takie jak sól, nawozy, czy granulat PET. W drugą stronę przewożone będą zboża, materiały budowlane i żywność. Przeładunki między składami o różnym rozstawie dokonywane będą na przejściach kolejowych Mostyska — Medyka, Jagodin — Dorohusk i Izow — Hrubieszów.
W przyszłości, jeśli zajdzie taka potrzeba, rozważona zostanie możliwość wprowadzenia regularnej trasy pociągu w tym kierunku, a LTG Cargo i Ukrzaliznytsia są gotowe zapewnić lokomotywy i specjalistyczne platformy niezbędne do transportu towarów na tej trasie. Przewoźnicy liczą na to, że uda się wprowadzić usprawnienia w przeładunkach i przewozach i skrócić czas przejazdu na tym połączeniu o kilka dni.