Transport kombinowany w Europie z dużym spadkiem w III kwartale 2023 r.
Przewozy kombinowane w Europie w trzecim kw. 2023 r. spadły o 16,58%. To gorszy wynik niż dotychczas największy spadek wynoszący 14,67% odnotowany w drugim kw. 2020 r. w czasie najgorszego lockdownu podczas pandemii covid-19 — poinformowała Międzynarodowa Unia Kombinowanego Transportu Drogowo — Kolejowego (UIRR).
Na słaby wynik europejskiego intermodalu w okresie lipiec — wrzesień br. wpłynął splot kilku czynników. Oprócz gorszej koniunktury w handlu i zmniejszenia importu, co wynika z mniejszych wydatków konsumenckich w czasie wyższej inflacji doszły czynniki losowe takie jak powodzie, katastrofy kolejowe i strajki. Problemem jest też skumulowanie w jednym czasie dużych inwestycji na sieci kolejowej, skutkujących ograniczeniami w ruchu. Ponadto utrzymywanie w niektórych krajach wysokich cen energii trakcyjnej przy jednoczesnym spadku cen paliw, premiowało długodystansowy transport samochodowy, przed czym ostrzegały organizacje branżowe pod koniec ubr.
— Rok 2023 szybko staje się annus horribilis dla kolejowego transportu towarowego, pociągając za sobą transport kombinowany. Strajki, klęski żywiołowe, poważne wykolejenie, szeroko zakrojone prace na całej sieci, ekstremalne skutki pogodowe zaostrzone przez załamanie międzykontynentalnego intermodalnego transportu kolejowego w wyniku wojny na Ukrainie, a także ogólnie słabe osiągnięcia gospodarcze, przy jednoczesnym wzroście kosztów napędzanym przez utrzymujące się wysokie ceny energii elektrycznej trakcyjnej i inflacja przyczyniły się do ogólnie słabych wyników — skomentował Ralf-Charley Schultze, prezes UIRR.
Nieco optymizmu
Poprawił się natomiast wskaźnik koniunktury w branży transportu kombinowanego UIRR Sentiment Index, który obecnie określany jest jako „nieznacznie negatywny”. Oznacza to, że poprawiająca się koniunktura i procesy legislacyjne takie jak propozycja Dyrektywy o transporcie kombinowanym, sprawiają że na przyszły rok przedsiębiorcy patrzą z nieco większym optymizmem.
Czytaj też: KE przedstawiła projekt nowej Dyrektywy o transporcie kombinowanym