Organizacje branżowe popierają nowelizację Dyrektywy o transporcie kombinowanym
Organizacje branżowe reprezentujące firmy kolejowe i operatorów intermodalnych pozytywnie oceniają przedstawiony przez Komisję Europejską projekt nowelizacji Dyrektywy o transporcie kombinowanym i wyrażają nadzieję, że UE i państwa członkowskie przeznaczą odpowiednie fundusze na realizację celów zawartych w propozycji legislacyjnej.
7 listopada KE przedstawiła projekt nowej Dyrektywy, która jest trzecią propozycja legislacyjną przygotowaną w ramach pakietu „Greening Freight Transport” który ma przyspieszyć dekarbonizację transportu towarowego. Wcześniej KE przedstawiła projekty dyrektyw o wagach i rozmiarach pojazdów oraz o jednolitym europejskim obszarze kolejowym.
Czytaj też: KE przedstawiła projekt nowej Dyrektywy o transporcie kombinowanym
8 listopada w Parlamencie Europejskim odbyło się spotkanie w którym wzięli udział przedstawiciele KE, europosłów oraz przedsiębiorców (m.in. Dariusz Stefański, prezes PCC Intermodal oraz Jürgen Albersmann prezes Contargo) podczas którego omówiono założenia propozycji legislacyjnej. Międzynarodowa Unia Kombinowanych Przewozów Drogowo-Kolejowych (UIRR) obecnie prowadzi analizę projektu nowej Dyrektywy na podstawie, której przedstawi swoje stanowisko podczas prac legislacyjnych. W komunikacie UIRR stwierdzono, że nowelizacja zawiera kilka korzystnych zmian. Po pierwsze jednoznacznie określono przewagę transportu kombinowanego nad długodystansowymi przewozami samochodowymi w kwestii kosztów zewnętrznych transportu. Po drugie nałożono na państwa członkowskie obowiązku opracowania strategii rozwoju transportu z uwzględnieniem potrzeb transportu kombinowanego. Po trzecie zobowiązano władze państwowe do obniżenia kosztów transportu intermodalnego. Po czwarte zmieniono definicję transportu kombinowanego, tak że będzie obejmować również przewozy krajowe.
Pozytywnie propozycje KE oceniła rownież Europejska Wspólnota Firm Kolejowych i Infrastrukturalnych (CER). Obie organizacje powtórzyły jednak obawy co do wcześniej przedstawionych zmian Dyrektywy o wagach i rozmiarach pojazdów, które dopuszczają na europejskie drogi gigalinery. Zaapelowano aby te prace nad tymi dyrektywami odbywały się jednocześnie, aby stanowiły spójny pakiet.
— Z zadowoleniem przyjmujemy publikację projektu, a w szczególności niektórych jego elementów, takich jak ograniczenie kosztów zewnętrznych dzięki transportowi kombinowanemu. Niemniej jednak konieczne jest skuteczne wdrożenie środków publicznych mających na celu redukcję kosztów o co najmniej 10% oraz znaczne uproszczenie i usprawnienie procesu wspierania transportu kombinowanego. Aby nowa dyrektywa mogła spełnić swoje obietnice, istotne jest również stopniowe zwiększanie interoperacyjności kolei i dróg. Bardziej niż kiedykolwiek CER wzywa współprawodawców do rozważenia zarówno dyrektyw dotyczących transportu kombinowanego, jak i dyrektyw dotyczących ciężarów i wymiarów w sposób zsynchronizowany, spójny i skoordynowany — powiedział Alberto Mazzola, dyrektor wykonawczy CER.