Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

ONE inwestuje w terminale kontenerowe

Japońska grupa żeglugi kontenerowej ONE otrzymała wszystkie niezbędne zgody regulacyjne i sfinalizowała konieczne do przejęcia 51 proc. udziałów w dwu terminalach kontenerowych w Stanach Zjednoczonych oraz mniejszościowego udziału, 21 proc., w terminalu Rotterdam World Gateway (RWG). Przejęcia te „zabezpieczają dostęp ONE do przepustowości terminali w kluczowych i strategicznych portach, wspierają jej ambicje rozwojowe i ulepszają ofertę usług dla klientów”, czytamy w oficjalnym komunikacie. To kolejna w ostatnim czasie tego typu transakcja z udziałem przedsiębiorstwa transportu morskiego i spedycji. 

Patrz też: MSC o krok od kupna 49 proc. akcji HHLA, port zainwestuje do 2028 r. ponad 1,2 mld euro

Niewątpliwie jest też skutkiem dużej nadwyżki finansowej, jaką osiągnęli przewoźnicy kontenerowi w latach 2020 – 22 oraz powielanym modelem dywersyfikacji działalności, czego „klasycznym” przykładem jest grupa A.P. Møller-Mærsk. Jej spółka APM Terminals jest właścicielem 64 terminali morskich i zajmuje ósmą pozycję na świecie wśród największych operatorów terminali kontenerowych.

ONE nie debiutuje jednak w roli inwestora w tym segmencie logistyki. Wspólnie z PSA Singapore w maju 2019 r. otworzył w porcie w Singapurze terminal Magenta Singapore, który jest częścią terminalu Pasir Panjang o łącznej rocznej zdolności przeładunkowej wynoszące 4 miliony TEU.

Charakterystyka przejmowanych terminali w USA

ONE przejmuje od korporacji TraPac większościowe pakiety akcji w amerykańskich terminalach: TraPac LLC w Los Angeles i Yusen Terminals LLC  w Oakland. Oba terminale są wyposażone w najnowszą technologię przeładunkową, choć nie są to w pełni terminale głębokowodne  – np. Yusen Terminalsmoże przyjmować kontenerowce o ładowności do 14 tys. TEU. Oba terminale pracują też przy niemal pełnych mocach przeładunkowych. Np. w sierpniu, gdy gwałtownie wzrósł import towarów konsumpcyjnych do USA na szlaku transpacyficznym, cały port w Los Angeles borykał się z niedostatkiem zdolności operacyjnych (przeładunki wzrosły o 12 proc.).

Łączna zdolność przeładunkowa obu terminali wynosi 4,3 mln TEU rocznie. Oznacza to, że ich przejęcie istotnie wzmocni zarówno pozycję ONE w obsłudze towarów w amerykańskiego handlu zagranicznego na zachodnim wybrzeżu, jak i pozycję tej grupy w sojuszu THE Alliance, którego członkiem jest też ONE. 

Charakterystyka RWG

Rotterdam World Gateway (RWG) został otwarty dla operacji morskich we wrześniu 2015 r. Jego właścicielami jest konsorcjum składające się z czterech firm żeglugi kontenerowej: APL, MOL, HMM i CMA CGM oraz operatora terminali DP World. RWG to wysoce zautomatyzowany terminal kontenerowy. Jego roczne zdolności przeładunkowe wynoszą 2,35 mln TEU.

W czerwcu br. udziałowcy RWG oraz zarząd portu w Rotterdamie podpisali porozumienie w sprawie stopniowej rozbudowy terminalu. W pierwszej fazie zostanie zbudowane dodatkowe miejsce do cumowania kontenerowców oceanicznych, „ze sprawdzoną koncepcję – w pełni zautomatyzowaną obsługą, neutralną pod względem emisji CO2 i urządzeniami przeładunkowymi dedykowanymi dla wszystkich rodzajów transportu”. Całkowita wartość inwestycji wynosi ok. 500 mln euro (częściowo sfinansowana z funduszu CEF) i początkowo obejmie roboty budowlane, zakup i montaż suwnic, budowę modułów magazynowych z automatycznymi suwnicami oraz elektryczne pojazdy sterowane automatycznie. Udział w RWG zapewni ONE „długoterminowe możliwości i wzmocni jego pozycję jako regionalnego centrum w Europie”.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close