ONE inwestuje w terminale kontenerowe
Japońska grupa żeglugi kontenerowej ONE otrzymała wszystkie niezbędne zgody regulacyjne i sfinalizowała konieczne do przejęcia 51 proc. udziałów w dwu terminalach kontenerowych w Stanach Zjednoczonych oraz mniejszościowego udziału, 21 proc., w terminalu Rotterdam World Gateway (RWG). Przejęcia te „zabezpieczają dostęp ONE do przepustowości terminali w kluczowych i strategicznych portach, wspierają jej ambicje rozwojowe i ulepszają ofertę usług dla klientów”, czytamy w oficjalnym komunikacie. To kolejna w ostatnim czasie tego typu transakcja z udziałem przedsiębiorstwa transportu morskiego i spedycji.
Patrz też: MSC o krok od kupna 49 proc. akcji HHLA, port zainwestuje do 2028 r. ponad 1,2 mld euro
Niewątpliwie jest też skutkiem dużej nadwyżki finansowej, jaką osiągnęli przewoźnicy kontenerowi w latach 2020 – 22 oraz powielanym modelem dywersyfikacji działalności, czego „klasycznym” przykładem jest grupa A.P. Møller-Mærsk. Jej spółka APM Terminals jest właścicielem 64 terminali morskich i zajmuje ósmą pozycję na świecie wśród największych operatorów terminali kontenerowych.
ONE nie debiutuje jednak w roli inwestora w tym segmencie logistyki. Wspólnie z PSA Singapore w maju 2019 r. otworzył w porcie w Singapurze terminal Magenta Singapore, który jest częścią terminalu Pasir Panjang o łącznej rocznej zdolności przeładunkowej wynoszące 4 miliony TEU.
Charakterystyka przejmowanych terminali w USA
ONE przejmuje od korporacji TraPac większościowe pakiety akcji w amerykańskich terminalach: TraPac LLC w Los Angeles i Yusen Terminals LLC w Oakland. Oba terminale są wyposażone w najnowszą technologię przeładunkową, choć nie są to w pełni terminale głębokowodne – np. Yusen Terminalsmoże przyjmować kontenerowce o ładowności do 14 tys. TEU. Oba terminale pracują też przy niemal pełnych mocach przeładunkowych. Np. w sierpniu, gdy gwałtownie wzrósł import towarów konsumpcyjnych do USA na szlaku transpacyficznym, cały port w Los Angeles borykał się z niedostatkiem zdolności operacyjnych (przeładunki wzrosły o 12 proc.).
Łączna zdolność przeładunkowa obu terminali wynosi 4,3 mln TEU rocznie. Oznacza to, że ich przejęcie istotnie wzmocni zarówno pozycję ONE w obsłudze towarów w amerykańskiego handlu zagranicznego na zachodnim wybrzeżu, jak i pozycję tej grupy w sojuszu THE Alliance, którego członkiem jest też ONE.
Charakterystyka RWG
Rotterdam World Gateway (RWG) został otwarty dla operacji morskich we wrześniu 2015 r. Jego właścicielami jest konsorcjum składające się z czterech firm żeglugi kontenerowej: APL, MOL, HMM i CMA CGM oraz operatora terminali DP World. RWG to wysoce zautomatyzowany terminal kontenerowy. Jego roczne zdolności przeładunkowe wynoszą 2,35 mln TEU.
W czerwcu br. udziałowcy RWG oraz zarząd portu w Rotterdamie podpisali porozumienie w sprawie stopniowej rozbudowy terminalu. W pierwszej fazie zostanie zbudowane dodatkowe miejsce do cumowania kontenerowców oceanicznych, „ze sprawdzoną koncepcję – w pełni zautomatyzowaną obsługą, neutralną pod względem emisji CO2 i urządzeniami przeładunkowymi dedykowanymi dla wszystkich rodzajów transportu”. Całkowita wartość inwestycji wynosi ok. 500 mln euro (częściowo sfinansowana z funduszu CEF) i początkowo obejmie roboty budowlane, zakup i montaż suwnic, budowę modułów magazynowych z automatycznymi suwnicami oraz elektryczne pojazdy sterowane automatycznie. Udział w RWG zapewni ONE „długoterminowe możliwości i wzmocni jego pozycję jako regionalnego centrum w Europie”.