Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Wrak „Verity” będzie wydobyty

Niemiecka Generalna Dyrekcja Dróg Wodnych i Żeglugi poinformowała, że trwają przygotowania do podniesienia wraku statku towarowego Verity”, który zatonął 24 października u wybrzeży wyspy Helgoland na Morzu Północnym po zderzeniu z polskim masowcemPolesie”. Będzie to element trwającego śledztwa.

MV Verity fot. Marc Ryckaert  Wikimedia Commonns

Prowadzą je następujące organy: niemieckie Federalne Biuro Badania Wypadków Morskich (BSU), niezależne brytyjskie Biuro Badania Wypadków Morskich – MAIB (zgodnie z umową z Rejestrem Statków wyspy Man, gdzie był zarejestrowany Verity), Urząd Rejestrowy Bahamów (tam zarejestrowane jest „Polesie”), a także przez prokuraturę w Hamburgu. 

Patrz też: Zderzenie „Polesia” z „Verity”, pomimo separacji szlaku żeglugowego

Przygotowania

Do akcji wydobycia wraku przygotowują się nurkowie. Obecnie czekają na przejście orkanu nad tym obszarem, która powoduje huraganowe wiatry i wysokie fale. „Verity” znajduje się „w jednym kawałku” na dnie morza na głębokości ok. 25 m. Nurkowie mają usunąć ładunek (wcześniej szacowano, że na wraku jest ok. 1300 m sześc. oleju napędowego),ściąć maszty i sprawdzić kadłub pod kątem uszkodzeń, które mogą wymagać naprawy. Plan jest taki, aby podnieść statek „w stanie nienaruszonym”. 

Oficjalnie działania nazywane są „operacją ratunkową”, tj. wydobycie wraku jest połączone z wydobyciem ciał marynarzy, które prawdopodobnie są pod pokładem statku (następnego dnia po katastrofie nurkowie podjęli próby ustalenia, czy ktoś z załogi został tam uwięziony, ale z powodu silnych prądów odstąpili od tych czynności).Niemieckie władze spodziewają się, że ta operacja zakończy się przed końcem roku.

Krótko po kolizji pojawiły się doniesienia, że prokuratura w Hamburgu wszczęła śledztwo w sprawie możliwego zabójstwa w wyniku niedbalstwa. Ocenia się, że może minąć rok, zanim uzyskamy raport końcowy na temat przyczyn kolizji i zaleceń.

Nowe informacje

Wiadomość o planach ratownictwa pojawiła się, gdy prokuratura niemiecka podała również dodatkowe szczegóły dotyczące kolizji. Z 7-osobowej załogi dwaj marynarze zostali uratowani wkrótce po kolizji (w tym przez załogę polskiego statku). Obaj są obywatelami Filipin. Obecnie znajdują się w Bremie w Niemczech. Ciała dwóch marynarzy ratownicy odnaleźli 25 października w pobliżu miejsca kolizji. Zidentyfikowano, że jedna z ofiar to  kapitan „Verity”, a druga to „anonimowa osoba, która miała 48 lat i pochodziła z Filipin”.

Prokurator poinformował też, że czterej pozostali zaginieni członkowie załogi „Verity” byli w wieku od 43 do 47 lat. Pochodzili z Indonezji, Filipin i Rosji, ale „nie podali swojej tożsamości”. Uważa się, że wszyscy zginęli w zderzeniu i zatonięciu, bowiem mogli zostać uwięzieni na pokładzie statku.

Zbieranie dowodów

Dotychczas śledczy z Wielkiej Brytanii i Niemiec przeprowadzili przesłuchanie osób, które w momencie zderzenia znajdowały się na mostku masowca Polesie”. Nastąpiło to w dzień po kolizji i po jego zacumowaniu w Cuxhaven (Niemcy). 28 października Polesie” opuściło Cuxhaven w drodze do La Coruña w Hiszpanii. Sygnał AIS pokazuje, że statek 1 listopada zakotwiczył u południowych wybrzeży Anglii.

Śledczy poinformowali, że zabezpieczono również dane zapisane przez urządzenie VDR, czyli „czarną skrzynkę” rejestrującą parametry operacyjne statku. A przedstawiciele BSU podali, że przeprowadzi już przesłuchania świadków, a wkrótce zakończy analizy warunków pogodowych, danych komunikacyjnych i danych z operacji „Verity”. Ocenia się, że może minąć nawet rok, zanim powstanie i upubliczniony zostanie raport końcowy na temat przyczyn kolizji i zaleceń dla przewoźników.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close