Norwedzy testują ogniwo paliwowe zasilane amoniakiem do napędu statków
Norweska firma firma Alma Clean Power, która rozwija systemy ogniw paliwowych dla branży morskiej poinformowała o osiągnięciu kamienia milowego w opracowywaniu rozwiązań możliwych do szerokiego zastosowania. Norwedzy przetestowali największe ogniwo paliwowe zasilane amoniakiem, które może być wykorzystane w napędach statków.
Tym co wyróżnia technologię Alma Clean Power, jest możliwość zasialania ogniwa bezpośrednio amoniakiem bez konieczności wstępnej obróbki chemicznej paliwa, co pochłania dużo energii. W efekcie ogniwo paliwowe na amoniak opracowane przez tę firmę ma znacznie wyższą efektywność energetyczną niż wcześniejsze rozwiązania oparte na silnikach spalinowych. Dzięki temu systemy napędów wykorzystujących to ekologiczne paliwo mają stać się opłacalne ekonomicznie do szerokiego zastosowania w transporcie morskim.
— Satysfakcjonujące jest obserwowanie, jak system działa ze stabilną pracą i stałą generacją energii elektrycznej. Aby zdobyć wiedzę i dopracować konfigurację, testy będą kontynuowane przez całe lato. Następnie przystąpimy do montażu i testów kompletnego modułu o mocy 100 kW, który posłuży jako baza pod większe instalacje okrętowe — zapowiada Rune Tvei, kierownik projektu Alma Clean Power.
Testowany system ogniw paliwowych zasilany bezpośrednio amoniakiem osiągnął sprawność elektryczną na poziomie 61-67%. Jednostka wytwarza moc 6kW z ogniwa paliwowego, co jest jak dotąd największą mocą osiągniętą przez ogniwo tego typu. Alma Clean Power planuje opracowanie modułowych systemów ogniw paliwowych ze stałym tlenkiem do zastosowań w transporcie oceanicznym.
Na początku 2023 spółka poinformowała, że jej projekt instalacji ogniwa paliwowego na stały tlenek (SOFC) zasilany amoniakiem o mocy 1MW uzyskał akceptację zasadniczą towarzystwa klasyfikacyjnego DNV. Projekt był oceniany pod względem zgodności z przepisami DNV jak też wytycznymi IMO dot. ogniw paliwowych. W ramach projektu finansowanego z funduszy UE na statku badawczym Viking Energy zamontowane zostaną dwa moduły SOFC o mocy 2 MW. System zostanie zintegrowany z agregatami prądotwórczymi i zestawem akumulatorów, dzięki czemu umożliwi statkowi żeglugę bez emisji gazów cieplarnianych. Będzie to pierwsze na świecie zastosowanie ogniw paliwowych zasilanych amoniakiem na statku komercyjnym.
Amoniak jest uważany, za jedno z perspektywicznych paliw alternatywnych dla statków lub pociągów, gdyż jest to forma przechowywania wodoru, która cechuje się odpowiednią gęstością energetyczną. Sam wodór ze względu na niską gęstość nie może być stosowany na statkach, gdyż zbiornik, który pomieści taką ilość tego paliwa by kontenerowiec mógł przepłynąć trasę oceaniczną zajmie cały pokład. Wykorzystanie amoniaku rozwiązuje ten problem
Czytaj też: Amoniak daje większe szanse upowszechnienia wodoru jako paliwa