Apel o upowszechnienie akumulatorowo-elektrycznych urządzeń do obsługi kontenerów
APM Terminals (z duńskiej grupy A.P. Møller – Mærsk) i DP World (z siedzibą w ZEA), odpowiednio nr 8 i nr 5 wśród największych na świecie operatorów morskich terminali kontenerowych, planują przyspieszyć dekarbonizację swoich terminali i operacji portowych poprzez powszechną elektryfikację urządzeń do obsługi kontenerów. Wzywają też pozostałych operatorów „do podjęcia działań na rzecz całego ekosystemu portowego, aby przyspieszyć realizację dekarbonizacji działalności portów”.

Inicjatywa opiera się na wynikach badań i planie elektryfikacji sprzętu, przedstawionych w Białej księdze. Została ona już poparta przez: niemieckiego operatora Eurogate (8 terminali w Europie i jeden w Egipcie), port w Kalundborgu w Danii i holenderską organizację non-profit działającą na rzecz ochrony klimatu – Smart Freight Centre.
Patrz też: Premierowa lista 10 największych na świecie operatorów terminali kontenerowych
Wyzwanie
W 940 portach kontenerowych na świecie wykorzystuje się od 100 do 120 tys. urządzeń przeładunkowych, w zdecydowanej większości napędzanych silnikami spalinowymi – Diesla. Ich praca odpowiada za emisję od 10 do 15 mln ton CO2 rocznie, liczonej tylko dla zakresów 1 (emisje bezpośrednie) i 2 (emisje pośrednie), czyli bez zakresu 3 (emisje pośrednie w łańcuchu usług).
Keith Svendsen, dyrektor generalny APM Terminals tak skomentował wystosowany apel: „Badania przeprowadzone z użyciem Systemiq i ZEnMo zdecydowanie potwierdzają, że punkt zwrotny elektryfikacji urządzeń do obsługi kontenerów jest w zasięgu ręki jeszcze w tej dekadzie. Wzywamy teraz do podjęcia działań na rzecz całego ekosystemu portowego, aby przyspieszyć realizację tego kamienia milowego”.
Wnioski z badań
Cytowane badania pokazują, że w większości przypadków można przezwyciężyć wyzwania utrudniające upowszechnienie akumulatorowo-elektrycznych urządzeń do obsługi kontenerów. Sam „punkt krytyczny”, tj. ich upowszechnienie w ponad połowie terminali, może zostać osiągnięty w optymalnym scenariuszu, powszechnej mobilizacji, już w ciągu dwu lat, a w przypadku powolnej wymiany sprzętu – w ciągu ośmiu lat.
Ponadto cytowane badania wskazują, że w celu przyspieszenia dekarbonizacji, wymianę napędu w kluczowych żurawiach, suwnicach i innych urządzeniach dźwigowych mogą uzupełniać działania podejmowane przez podmioty w całym łańcuchu wartości, w tym: producentów OEM, władze portowe, stowarzyszone podmioty rządowe i operatorów linii żeglugowych.
Realizacja
Przedstawiciele APM Terminals i DP World zachęcają kolegów z branży do przeglądu badań i wspierania ich inicjatywy. W kolejnym kroku partnerzy przygotowują się do zmobilizowania ogólnobranżowej współpracy w zakresie elektryfikacji urządzeń przeładunkowych i bezemisyjnych operacji portowych.
„Akumulatorowo – elektryczne urządzenia w portach to realistyczny, osiągalny i niedrogi sposób na radykalne zmniejszenie emisji dwutlenku węgla” – skomentował Tiemen Meester, COO Ports & Terminals w grupie DP World. „W swojej karierze widziałem, jak wielu graczy z branży mówiło o różnych metodach osiągnięcia zerowej emisji netto, ale nigdy nie byłem tak przekonany o zdolności jednej taktyki do przyspieszenia dekarbonizacji”.