Partnerzy portalu

Premierowa lista 10 największych na świecie operatorów terminali kontenerowych

Rynek operatorów terminali kontenerowych jest silnie skoncentrowany. Z naszego zestawienia wynika, że na 10 grup przypadały w 2020 r. przeładunki ponad ¾ towarów w kontenerach na świecie, a połowa – na pierwsze cztery grupy. Spośród nich, trzy grupy są właścicielami trzech (spośród siedmiu) morskich terminali w Polsce.

TOP-10 operatorów terminali kontenerowych

Poniżej przedstawiamy autorskie, skomentowane zestawienie podstawowych danych operacyjnych największych (TOP-10) przedsiębiorstw zarządzających terminalami kontenerowymi.

Ze względu na nie zawsze czytelne informacje finansowe (operatorzy ci przeważnie wchodzą w skład grup lub konglomeratów finansowych i logistycznych, czyli zachodzić mogą przepływy skrośne rozliczeń) lub ich brak oraz wyniki prezentowane w walutach krajowych, nie przedstawiamy danych o przychodach i zyskach.

Warto jednak podkreślić, że tylko połowa operatorów z listy TOP-10 osiągnęła w 2020 r. zyski. To inna sytuacja, niż na rynku przewozów kontenerowych, gdzie niemal wszystkie linie miały zyski, niektóre rekordowe od lat.

Powodem były zakłócenia na rynku przewozów w 2020 r. – bessa przez pierwsze pięć miesięcy i hossa przez pozostałe siedem. Ta ostatnia spowodowała ona jednak duże problemy strukturalne, co skutkowało m.in. zatorami w obsłudze statków. Wynikały one także z dużej absencji pracowników portów, wraz z kolejnymi falami pandemii covid-19. W opinii niektórych spółek operatorskich, porty nadal są pod silną presją sojuszy przewoźników, narzucających wiele warunków.

TOP-10 operatorów terminali kontenerowych
Fot. Michela Canale

Rola terminali

Terminale kontenerowe działają jako interfejs między globalnymi sieciami transportu towarów w kontenerach a rynkami, które obsługują. Oprócz za- i wyładunku kontenerów na/ze statków, składują je czasowe i ekspediują – do innych terminali morskich (mniejszych, np. które nie mogą przyjmować dużych statków) oraz lądowych różnymi rodzajami transportu śródlądowego: drogowym, kolejowym i barkowym.
Ponadto terminale kontenerowe działają jako punkty przekaźnikowe w sieciach linii, przeładowując kontenery między statkami linii głównej oraz między statkami linii głównej i dopływowych (feederowych), umożliwiając w ten sposób linom zwiększenie zasięgu rynku i obniżenie kosztów operacyjnych w sieci.
Terminale generują dochód przede wszystkim z obsługi i przechowywania kontenerów w imieniu swoich klientów, tj. linii żeglugowych.

Wolumen przeładunków

Według danych UNCTAD, w 2019 r. na świecie przeładowano (dwie operacje, za- i wyładunku) 811,2 mln TEU, o 2 proc. więcej niż rok wcześniej. Pełnych danych za 2020 r. nie ma. Natomiast według szacunków firmy analitycznej Drewry, w 2020 r. globalnie przepustowość portów zmniejszyła się o 2,1 proc., czyli prawdopodobnie przekroczyły 794 mln TEU.
W większości regionów odnotowały one spadek rdr. W Europie porty przeładowały w 2020 r. prawdopodobnie o 3,8 proc. mniej towarów w kontenerach, niż rok wcześniej.
Jak pisaliśmy, tylko jeden spośród 15 największych portów kontenerowych w Europie zanotował w 2020 r. wzrost przeładunków. W pozostałych wystąpiły ich spadki, w różnej skali.

Patrz: Autorski ranking IntermodalNews.pl Top-15 portów kontenerowych w Europie

TOP-10 operatorów terminali kontenerowych
Fot. Michela Canale
Fot. Michela Canale

Lista TOP-10 operatorów

Rynek operatorów terminali kontenerowych jest silnie skoncentrowany. Z naszego zestawienia wynika, że na 10 grup mających po kilkadziesiąt takich terminali (wyjątkiem jest Westports – 3 terminale w Malezji) przypadały w 2020 r. przeładunki 608,53 mln TEU, czyliponad ¾ globalnych przeładunków (ok. 76,6 proc.), a połowa (52,5 proc.) – na pierwsze cztery grupy.

Operatorzy ci przeważnie wchodzą w skład grup lub konglomeratów finansowych lub logistycznych. Większość ma terminale kontenerowe w Europie, w tym trzech – w Polsce.

Sześciu operatorów zwiększyło w 2020 r. przeładunki kontenerów, choć niektórzy symbolicznie, trzech – zanotowało gorsze wyniki (dla jednego nie mamy danych do porównań).

Numerem jeden w 2020 r. pod względem przeładunków – 123,82 mln TEU (wzrost o 0,03 proc.) – jest grupa Cosco Shipping Ports Limited, należąca do China COSCO Shipping Group. Prowadzi działalność w 36 portach i łącznie ma 210 morskich terminali (kontenerowych i innych typów) oraz rzecznych lub lądowych.

Niewiele ustępuje CSPL inna chińska grupa –  China Merchants Ports, wchodząca w skład China Merchants Bank. W ub. roku przeładowała 122,52 mln TEU, 0 7,8 proc. więcej rdr. CMP operuje poprzez 41 terminale kontenerowe.

Z rynku azjatyckiego wywodzi się trzeci na liście TOP-10 operator kontenerowy – PSA International Pte z Singapuru. W 2020 r. przeładował 86,6 mln TEU, o 1,7 proc. więcej rdr. PSA jest wyłącznym lub głównym właścicielem w 60 terminalach w 53 portach, w tym jest większościowym udziałowcem DCT Gdańsk.

Kolejny operator z Chin, CK Hutchison, zajął czwarte miejsce na liście TOP-10, z przeładunkami 83,7 mln TEU, które były jednak mniejsze o 3 proc. niż w 2019 r. Należy do niego m.in. Gdynia Container Terminal.

Fot. Michela Canale
Fot. Michela Canale

Prognozy

Z ujawnionych danych po I kwartale 2021 r. wynika, że ten rok może być bardziej korzystny operacyjnie i finansowo dla operatorów terminali. Np. Cosco Shipping Ports ogłosił, że w pierwszych trzech miesiącach jego przychody wyniosły 265,3 mln USD i były o 0,3 proc. większe niż w 2020 r., a zysk netto miał wartość 73 mln USD i wzrósł aż o 140,1 proc. Operator ten przeładował w swoich terminalach łącznie 30,19 mln TEU, o 9,9 proc. więcej rdr.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close