Cargo lotnicze w Polsce rośnie dzięki wynikom lotniska Rzeszów – Jasionka
W pierwszej połowie 2023 w polskich portach lotniczych obsłużono o 9,6% więcej ładunków cargo „on board” w porównaniu z ubr. Za wzrost ten odpowiada jednakże głównie jeden port lotniczy: Rzeszów – Jasionka, który w drugim kwartale odnotował wzrost przeładunków o 55,6% rok do roku, co związane było z obsługą dostaw ładunków (w tym również militarnych) dla Ukrainy — poinformował Urząd Lotnictwa Cywilnego

W pierwszej połowie 2023 roku przewieziono prawie 97,4 tys. ton cargo „on board”, co stanowi wzrost o 9,6% w porównaniu do analogicznego okresu 2022 roku i o 70% względem pierwszej połowy 2019 roku. Najpopularniejszymi kierunkami były USA, Niemcy i Francja. Największe wzrosty ilościowe w stosunku do pierwszej połowy 2022 roku odnotowano w przypadku USA (+19,4 tys. ton), Chin (+1,7 tys. ton) oraz Francji (+1,4 tys. ton). W pierwszej połowie 2023 roku najwięcej cargo przewiózł PLL LOT – 21,8 tys. ton. Na kolejnych miejscach znajdowali się DHL (16,5 tys. ton) i Kalitta Air (11,4 tys. ton). Największy ilościowy wzrost w stosunku do pierwszej połowy 2022 roku wykazał Atlas Air (+8,3 tys. ton), a następnie Kalitta Air (+7,3 tys. ton) oraz DHL (+2,3 tys. ton).
Wśród lotnisk największy tonaż w pierwszej połowie 2023 roku obsłużyło lotnisko Chopina w Warszawie – 48,6 tys. ton, co stanowi 49,9% całego cargo przewiezionego na pokładach samolotów w polskich portach lotniczych w tym okresie. Największe wzrosty ilościowo w stosunku do analogicznego okresu roku 2022 osiągnął port lotniczy Rzeszów-Jasionka (13,2 tys. ton), a następnie lotniska w Łodzi (13 ton) oraz w Poznaniu (7 ton). Należy zauważyć, że znaczna część omawianych wyżej wzrostów, szczególnie w porcie lotniczym Rzeszów-Jasionka, dotyczy transportów z towarami dla Ukrainy, której porty lotnicze pozostają zamknięte od momentu rozpoczęcia zbrojnej agresji Rosji.
Czytaj też: Mimo gorszych wyników w 2022 r., rynek cargo lotniczego jest atrakcyjny
W samym drugim kwartale 2023 roku przewieziono prawie 52,3 tys. ton cargo „on board”, a więc o 6,5% więcej niż w drugim kwartale 2022 roku i o 74,6% więcej niż w analogicznym okresie 2019 roku. Najpopularniejszymi kierunkami były USA, Niemcy i Francja, podobnie jak w całym półroczu. Największe wzrosty ilościowe do 2022 roku odnotowano w przypadku USA (+10,2 tys. ton), Chin (+1,4 tys. ton) i Azerbejdżanu (+0,7 tys. ton). Najwięcej cargo w drugim kwartale 2023 roku przewiózł PLL LOT – 12,1 tys. ton, a następnie DHL (8,2 tys. ton) i Kalitta Air (6,9 tys. ton). Największe ilościowe wzrosty w stosunku do drugiego kwartału 2022 roku wystąpiły w przypadku Atlas Air (+4,2 tys. ton), Kalitta Air (+3 tys. ton) oraz Western Global Airlines (+1,7 tys. ton).
Najwięcej cargo w drugim kwartale 2023 roku ponownie obsłużyło lotnisko Chopina w Warszawie – 25,3 tys. ton, co stanowi 48,5% całego cargo przewiezionego na pokładach samolotów w polskich portach lotniczych w tym okresie. Największe wzrosty ilościowo w stosunku do drugiego kwartału 2022 roku wykazał port lotniczy Rzeszów-Jasionka (6,3 tys. ton), a następnie Port Lotniczy Poznań-Ławica (9 ton).