FIATA wybrała nowy zarząd i stawia na transport intermodalny
Międzynarodowa Federacja Zrzeszeń Spedytorów FIATA zakończyła 11 października walne zebranie w trakcie, którego powołano nowy zarząd tej organizacji. W ciągu ostatniego roku Federacja przyjęła nowych członków i jest obecnie aktywna w większej liczbie państw oraz reprezentowała stanowisko branży spedycyjnej w trakcie różnych konsultacji społecznych i spotkań grup interesów wpływając na kluczowe dla tego sektora decyzje polityczne.

W trakcie zakończonej kadencji zarządu po przywództwem Ivana Petrova i Stéphane Graber FIATA przyjęła nowych członków i obecnie jest aktywna w 114 krajach świata. Federacja nawiązała współpracę z organizacjami: UNCTAD (Konferencja Narodów Zjednoczonych ds. Handlu i Rozwoju), UNESCAP (Komisja Gospodarczo-Społeczna Narodów Zjednoczonych ds. Azji i Pacyfiku), UNECE (Europejska Komisja Gospodarcza Narodów Zjednoczonych), WTO (Światowa Organizacja Handlu), IRU (Międzynarodowa Unia Drogowa), ITC (Międzynarodowe Centrum Handlu), ISO (Organizacja Międzynarodowa Normalizacji) i WEF (Światowe Forum Ekonomiczne).
FIATA reprezentowała stanowisko spedytorów podczas posiedzeń i konsultacji społecznych w takcie których zapadały istotne dla branży TSL decyzje. Jej opinie zostały uwzględnione m.in. przez Komisję Europejską, która podjęła niedawno decyzję o nieprzedłużaniu obowiązywania rozporządzenia CBER, które wyłączało oceanicznych przewoźników kontenerowych z unijnych przepisów antymonopolowych, co było krytykowane przez wielu przedstawicieli firm logistycznych.
Czytaj też: KE nie przedłużyła obowiązywania rozporządzenia CBER
Nowy Zarząd
Podczas walnego zebrania wybrano nowy zarząd. Prezesem FIATA został Turgut Erkeskin reprezentujący tureckie stowarzyszenie UTIKAD. Do zarządu organizacji weszli również Thomas Sim z Singapuru, Jens Roemer z Belgii i Marc Bibeau z Kanady jako wiceprezesi, Robert Keen z Wielkiej Brytanii jako sekretarz generalny i Neil Taylor z Chile jako skarbnik. Priorytetem Federacji w następnych latach będzie promowanie transportu intermodalnego i standardów cyfryzacji branży. Jednym z zadań nowego zarządu będzie współpraca międzynarodowa przy tworzeniu korytarza intermodalnego Indie — Bliski Wschód — Europa. FIATA będzie także promować wdrażanie standardu cyfrowego listu przewozowego w transporcie intermodalnym.
— Skutki zmian klimatycznych i klęsk żywiołowych zmuszają nas do poszukiwania rewitalizacji i tworzenia korytarzy transportowych na całym świecie. Wszyscy nasi członkowie, będący architektami logistyki, to operatorzy transportu multimodalnego. Dlatego przywiązujemy dużą wagę do rozwoju multimodalnych korytarzy transportowych. W tym świetle z radością przyjmujemy koncepcję „Korytarza Gospodarczego Indie – Bliski Wschód – Europa” i wyrażamy naszą gotowość do współpracy z administratorami korytarzy w celu zapewnienia jego wydajności i efektywności. Nasze doświadczenie pokazało, że powodzenie korytarza zależy nie tylko od infrastruktury fizycznej, ale także od usprawnionych operacji celnych na przejściach granicznych — powiedział Turgut Erkeskin.