Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Konflikt izraelsko-palestyński nie zakłócił morskich łańcuchów dostaw

Konflikt izraelsko-palestyński wpłynął na branżę morską i żeglugę w regionie Morza Śródziemnego. Wstrzymano pracę portu Aszkelon i ograniczono przeładunki w porcie Aszdod. Ograniczono tez ruch lotniczy do Izraela, jednak najwięksi armatorzy deklarują, że nie odczuli większych następstw tego kryzysu, a łańcuchy dostaw funkcjonują bez zakłóceń. 

fot. Siły Obronne Izraela

Eskalacja konfliktu izraelsko-palestyńskiego nastąpiła 7 stycznia kiedy Hamas dokonał serii ataków rakietowych z Gazy i zamachów terrorystycznych na terenie Izraela. Z powodu obaw o bezpieczeństwo ewakuowano obywateli innych państw i ograniczono ruch lotniczy do Izraela. Obecnie rząd w Jerozolimie zapowiada przeprowadzenie inwazji lądowej na Gazę i wezwał ponad milion ludzi do opuszczenia tego terenu. 

W wyniku działań wojennych poważnie zniszczona została infrastruktura położonego 15 km od Strefy Gazy portu Aszkelon, który obecnie nie wykonuje przeładunków, a jedynie przyjmuje ładunki od statków zacumowanych przy bojach morskich. Port Aszdod położony 50 km od Gazy działa obecnie w trybie awaryjnym, nie obsługuje towarów niebezpiecznych i jest narażony na ataki rakietowe. Pozostałe porty Izraela działają normalnie. Wstrzymane zostało wydobycie gazu ziemnego na polu Tamar w pobliżu północnych wybrzeży Izraela. 

Potencjalne zmiany

— W świetle ostatnich wydarzeń na Bliskim Wschodzie, w tym wybuchu wojny w Izraelu i jego podatności na ataki rakietowe oraz wtargnięcie wrogich bojówek, bezpieczeństwo transportu towarów przez port w Hajfie stało się niepewne. Tranzyt kontenerów, szczególnie niebezpiecznych materiałów oraz przybycie statków handlowych w ogromnym stopniu podkreślają znaczenie bezpieczeństwa na tej trasie. Taki brak bezpieczeństwa lub potencjalne ataki terrorystyczne mogą doprowadzić do zmian w transporcie towarów – powiedział Hossein Norouz Fashkhami, starszy ekspert ds. marketingu z Bliskiego Wschodu Container xChange.

Maersk i MSC w komunikacie prasowym ogłosili, że ich przeładunki w portach Izraela odbywają się  w sposób planowany. Jednakże przewoźnicy śledzą sytuację i stosują się do wytycznych rządu Izraela. Jak wskazują analitycy, pokazuje to zdolność adaptacji i odporność branży morskiej w obliczu napięć geopolitycznych. Największymi partnerami handlowymi Izraela w imporcie są Chiny i Niemcy, a w eksporcie USA.

Czytaj też: Cargo płynie w sposób niezakłócony do/z Izraela

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close