Partnerzy portalu

Żegluga między minami

Coraz więcej statków przygotowuje się do korzystania z nowego korytarza żeglugowego Ukrainy. Chodzi o zorganizowany latem szlak z wykorzystaniem rzecznych portów naddunajskich, dzięki silniejszej współpracy Ukrainy z Rumunią, Bułgarią i Turcją.

„Do wpłynięcia w nowy korytarza oczekuje 12 statków handlowych, a na wypłynięcie 10” – powiedział podczas wczorajszego briefingu internetowego dla mediów rzecznik ukraińskiej marynarki wojennej Dmytro Pletenczuk. Jak dodał, są to „dane na chwilę obecną”, co sugeruje, że mogą być dalsze zgłoszenia armatorów.

W ostatnim tygodniu września i pierwszym października wolumen zamówień na towary rolne w ukraińskich portach wzrósł dwukrotnie. Taki jest skutek utworzenia nowego kanału żeglugi i wywozu zboża, ale także działań ofensywnych Ukrainy wobec Rosji w rejonie okupowanego Krymu.

Patrz: Ukraina wychodzi „na prostą” w eksporcie towarów drogą morską?

Wywiad brytyjski przestrzega

Ponieważ na dobre zaczyna się zwiększać ruch na wodnym szlaku zbożowym Ukrainy, Rosja planuje możliwy atak na żeglugę cywilną w celu jej zamknięcia, poinformowali przedstawiciele brytyjskiego wywiadu wojskowego. Ostrzega, że Rosja może próbować umieścić miny morskie na podejściach do ukraińskich portów. Sama taka informacja ma na celu zniechęcenie armatorów do obsługi ukraińskiego eksportu zboża, wspierając wysiłki Rosji osłabiania ukraińskiej gospodarki. 

To nie pierwszy raz, kiedy sojusznicy Ukrainy z NATO ostrzegają przed zamiarem Rosji zaminowania szlaku. „Atrakcyjność min polega na tym, że źródła ataku z ich użyciem byłoby niejednoznaczne, a Rosja mogłaby fałszywie zrzucić winę na Ukrainę”, komentują wywiad brytyjski. W pierwszych miesiącach inwazji Rosja wielokrotnie atakowała żeglugę handlową w ukraińskich portach i u wybrzeży kraju. 

Fałszywy przyjaciel Trzeciego Świata

Według raportu brytyjskiego wywiadu, Rosja systematycznie atakuje infrastrukturę portową na Ukrainie. W efekcie uszkodzonych zostało 130 obiektów portowych w Odessie, Czarnomorsku i Renim, a w silosach zniszczonych zostało ponad 300 000 ton zboża. Jest to wolumen większy, niż Rosja obiecała przekazać państwom afrykańskim jako pomoc po wypowiedzeniu w lipcu wielostronnej Inicjatywy Zbożowej Morza Czarnego podpisanej pod auspicjami ONZ i Turcji. 

„Zgubne ataki Rosji na cywilną żeglugę na Morzu Czarnym pokazują całkowite lekceważenie przez Putina życia cywilów i potrzeb najbardziej bezbronnych na świecie. Widzimy w tym cyniczne próby Rosji, by obwinić Ukrainę za ich ataki. My i nasi sojusznicy jesteśmy zjednoczeni przeciwko Putinowi i jego próbom zaszkodzenia Ukrainie, a tym samym zaszkodzenia reszcie świata” – powiedział brytyjski minister spraw zagranicznych James Cleverly. 

Wolumen eksportu zboża rośnie

Ponieważ główne szlaki eksportowe Ukrainy zostały zablokowane, w okresie czerwiec – lipiec wolumen eksportu zboża zmalał o 24 proc. rdr, poinformowało niedawno ministerstwo rolnictwa. Od tego czasu, pomimo zerwania przez Rosję umowy Black Sea Grain Initiative i groźby ataku, sytuacja się poprawia. „W porównaniu z tygodniowymi wolumenami obserwowanymi latem, obecnie widzimy ich wzrost od trzech do czterech razy. Zamówienia na towary rolne w ukraińskich portach nadal rośnie co sugeruje, że w nadchodzących miesiącach rzeczywisty eksport przyspieszy” – skomentował Ulf Bergman, starszy ekonomista platformy czarterowej Shipfix. 

Co istotne także, zwiększa się popyt na dostawy ukraińskich towarów rolnych do Chin i na Daleki Wschód, stanowiąc w tym tygodniu ponad jedną trzecią całego wolumenu. A ponieważ do transportu używa się większych, oceanicznych statków, oczekuje się, że zmniejszy się koszt frachtu. Już w ciągu ostatnich 2-3 tygodni stał się on tańszy 30-40 proc. w porównaniu z latem.

Kwestia uruchomienia nowych kanałów dla eksportu Ukrainy będzie jednym z tematów omawianych podczas drugiej edycji Spotkania Biznesowego Polska – Ukraina, które odbędzie się w terminie 19-20 października 2023 r. w Sopocie. Eksperci i przedstawiciele przedsiębiorstw logistycznych z Polski i Ukrainy będą debatować o tematach takich jak: poprawa płynności wymiany handlowej, wyzwania infrastrukturalne i adminitracyjne oraz perspektywy rozwoju przewozów towarowych przez granicę ukraińsko-polską. Więcej informacji o tym wydarzeniu znajdą Państwo na stronie: https://intermodalinpoland.eu/

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close