Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Ukraina wychodzi „na prostą” w eksporcie towarów drogą morską?

W ciągu ostatnich dwóch tygodni wolumen zamówień na towary rolne w ukraińskich portach wzrósł dwukrotnie. Taki jest skutek działań ofensywnych Ukrainy wobec Rosji w rejonie okupowanego Krymu oraz utworzenia nowego kanału żeglugi i wywozu zboża. Jednak tygodniowy poziom eksportu zboża z tego europejskiego spichlerza nadal jest znacznie mniejszy niż w I połowie roku, kiedy obowiązywała wielostronna tzw. umowa zbożowa.

fot. Ukraińskie Stowarzyszenie Producentów Zbóż

22 lipca 2022 r. w Stambule, po serii negocjacji przeprowadzonych z inicjatywy Turcji i przy udziale ONZ, Ukraina i Rosja uzgodniły warunki stworzenia bezpiecznego korytarza dla transportu zbóż, żywności oraz nawozów z trzech ukraińskich portów na Morzu Czarnym: Odessy, Czarnomorska i Jużnego. Umowa (Black Sea Grain Initiative) obowiązywać miała przez 120 dni, a do jej przedłużenia potrzebna była zgoda wszystkich stron. Niestety, 18 lipca tego roku wypowiedziała ją jednostronnie Rosja. 

Żądania politycznie Moskwy

Dzięki porozumieniu tylko w pierwszym półroczu tego roku Ukraina wysłała ok. 33 mln ton zboża i innych produktów spożywczych, w tym gros właśnie drogą morską (do wybuchu wojny, transport morski miał ponad 90 proc. udziału w eksporcie produktów sektora rolno-spożywczego). 

Ten sukces i wzmocnienie budżetu Ukrainy było, w ocenie ekspertów zachodnich, głównym powodem wypowiedzenia umowy zbożowej przez Moskwę. Drugim były nowe warunki, jakie postawiła Rosja. Jak poinformowała agencja Reutera, 23 września minister spraw zagranicznych Siergiej Ławrow powiedział, że Rosja „nie neguje wysiłków ONZ na rzecz ożywienia porozumienia w sprawie eksportu zboża przez Morze Czarne”, jednaksekretarz generalny ONZ proponuje nierealistyczne rozwiązania, ponieważ nie uwzględnia się w negocjacjach eksportu rosyjskich zbóż i nawozów”.

Nowa sytuacja

W weekend pięć kolejnych statków skierowało się do ukraińskich portów Morza Czarnego, a kolejne trzy opuściły Ukrainę załadowane zbożem i rudą żelaza. Jest to konsekwencja dwu zjawisk. Po pierwsze, Ukraina przeprowadziła udane ataki na rosyjskie bazy morskie wzdłuż wybrzeża Krymu, niszcząc rosyjskie magazyny paliw i lotniska wojskowe, zatapiając lub uszkadzając okręty wojenne, a nawet uszkadzając Dowództwo Floty Czarnomorskiej. Czarnomorski Instytut Studiów Strategicznych odnotował w tym roku ponad 35 ataków na Sewastopol, miasto na południowym krańcu Krymu, w którym mieści się kwatera główna rosyjskiej Floty Czarnomorskiej. W efekcie Moskwa przeniosła część tej floty do Noworosyjska, na wschodnim wybrzeżu Morza Czarnego. 

Jak oświadczyło w miniony wtorek brytyjskie Ministerstwo Obrony, „jest prawdopodobne, że zdolność Rosji do kontynuowania szerszych regionalnych patroli bezpieczeństwa i egzekwowania faktycznej blokady ukraińskich portów została zmniejszona”. Po drugie, władze Ukrainy zorganizowały żeglugę wodną (rzeczno-morską), która opiera na silniejszej współpracy z Rumunią, Bułgarią i Turcją. Obecnie port w Konstancy stał się węzłem eksportu ukraińskiego zboża.

Warunki wojenne transportu

Niemniej jednak rosyjskie drony nadal atakują ukraińską infrastrukturę eksportu zboża, niszcząc wiele magazynów. Niebezpieczeństwo wykracza poza teren działań wojennych. Jak powiedział w zeszłym tygodniu szef sztabu obrony Rumunii generał Daniel Petrescu, na rumuńskich wodach terytorialnych Rosja „aktywnie i stale” zakłóca nawigację statków „neutralnych” opartą na GPS, „co może spowodować ich kolizje”.

Ryzyko wypadku rośnie, właśnie wraz z coraz większym zatłoczeniem południowo-zachodniej części Morza Czarnego. Przed kilku dniami masowiec „Genco Columbia” (pływający pod banderą Wysp Marshalla) „wszedł w bliski kontakt” z innym masowcem, „R Skywalker” (bandera liberyjska), stojącym na kotwicowisku poza Konstancą.

Umacnia się rola transport morskiego

Jak wskazują dane firmy brokerskiej BRS, od lipca eksport zboża z Ukrainy transportem morskim gwałtownie zmalał. Nie ożywił się też w sierpniu, bowiem eksport lądowy napotkał jednostronne zakazy Polski, Słowacji i Węgier. Sytuacja zmieniła na początku września, dzięki wspomnianemu ożywieniu wodnemu z dużym zaangażowaniem Rumunii. 

Według platformy internetowej Shipfix i danych BRS, w lipcu transportem lądowym Ukraina wysłała 1,2 mln ton zbóż, a drogą wodną 407 tys. ton, czyli udział tego drugiego środka transportu wynosił 25 proc. W sierpniu drogą lądową Ukraina nie wyeksportowała zboża, drogą wodną 514 tys. (100 proc.), natomiast w sierpniu odpowiednio: 2,9 tys. ton (2 proc.) i 115 tys. ton (98 proc.). Co istotne, zapotrzebowanie na transport morski w ciągu ostatnich dwóch tygodni było na najwyższym poziomie od początku lutego. 

Kwestia uruchomienia nowych kanałów dla eksportu Ukrainy będzie jednym z tematów omawianych podczas drugiej edycji Spotkania Biznesowego Polska – Ukraina, które odbędzie się w terminie 19-20 października 2023 r. w Sopocie. Eksperci i przedstawiciele przedsiębiorstw logistycznych z Polski i Ukrainy będą debatować o tematach takich jak: poprawa płynności wymiany handlowej, wyzwania infrastrukturalne i adminitracyjne oraz perspektywy rozwoju przewozów towarowych przez granicę ukraińsko-polską. Więcej informacji o tym wydarzeniu znajdą Państwo na stronie: https://intermodalinpoland.eu/

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close