Hutchison Ports Gdynia (Gdynia Container Terminal) zelektryfikuje suwnice placowe
Hutchison Ports Gdynia zelektryfikuje 7 suwnic placowych typu RTG. Operator terminalu ogłosił przetarg na modernizację urządzeń przeładunkowych.
GCT przygotowuje się do kolejnej inwestycji, dzięki której zmniejszy się oddziaływanie gdyńskiego terminalu kontenerowego na środowisko. 7 suwnic zostanie wyposażonych w nowych system zasilania elektrycznego za pomocą kabla podpiętego do gniazda znajdującego się na placu kontenerowym. Elektryfikacja urządzeń zmniejszy emisję spalin i hałasu na terminalu, który zlokalizowany jest w pobliżu centrum Gdyni.
Ogłoszony przetarg dotyczy modernizacji 4 suwnic IMCC/GPC wyprodukowanych w 2005 w Zjednoczonych Emiratach Arabskich i 3 suwnic ZPMC, które wyprodukowano w 2008 r. w Chinach. Urządzenia będą zasilane prądem 15 kV. Operator terminalu planuje zastosowanie zastosowanie klasycznego rozwiązania dla nowego systemu zasilania tj. układu bębnowego zwijaka kablowego wraz z mechanizmem napędowym i sterowaniem dla zapewnienia funkcjonalności, niezawodności i bezpieczeństwa obsługi zastosowanych rozwiązań. Modernizacja urządzeń ma być przeprowadzona w taki sposób, aby w danym momencie wyłączona z użytkowania była tylko jedna suwnica, aby zapewnić płynną pracę terminalu. Modernizacja przyniesie ograniczenie emisji CO2 generowanej przez operacje przeładunkowe o aż 45%.
Hutchison Ports Gdynia podjął strategiczną decyzję o elektryfikacji operacji przeładunkowych, która obejmuje suwnice oraz inne urządzenia. Ponadto przy Nabrzeżu Bułgarskim, które w poprzednich latach zostało pogłębione i zmodernizowane, planowane jest docelowo zainstalowanie systemu do zasilania cumujących statków energią elektryczną z lądu, co również zmniejszy emisję spalin w basenie portowym. W sprawie projektu onshore power supply GCT prowadzi rozmowy z dostawcami energii elektrycznej, jak też z inżynierami, którzy mają za zadanie przygotować rozwiązania techniczne. Rozpoczęto też wstępne rozmowy z kontrahentami – armatorami – na temat rozwiązań, które należałoby zastosować w przypadku ich statków.
Czytaj też: Najnowocześniejsze nabrzeże kontenerowe w Porcie Gdynia
Hutchison Ports jest oddziałem CK Hutchison Holdings Limited (CK Hutchison), zajmującym się portami i usługami pokrewnymi. Hutchison Ports jest wiodącym na świecie inwestorem, deweloperem i operatorem portowym działającym w 51 portach na terenie 25 krajów Azji, Bliskiego Wschodu, Afryki, Europy, obu Ameryk oraz Australii i Oceanii. Na przestrzeni lat Grupa Hutchison Ports rozszerzyła swoją działalność na inne obszary związane z logistyką i transportem, w tym terminale statków wycieczkowych, centra dystrybucyjne, usługi kolejowe i stocznie remontowe. W 2021 roku terminale należące do Hutchison Ports przeładowały łącznie ponad 88 mln TEU.