Maersk i CMA CGM będą współpracować przy rozwoju zeroemisyjnego napędu w żegludze
CMA CGM i Maersk, drugi i trzeci co do wielkości przewoźnicy kontenerowi na świecie będą współpracować w celu rozwoju zeoremisyjiych napędów w żegludze morskiej. Jako potencjalne zielone paliwa przyszłości wskazano biometanol i biometan.

Obie korporacje postawiły sobie za cel emisji Net Zero w celu spełniania spełnienia standardów dekarbonizacji określonych w strategicznych dokumentach IMO i europejskim pakiecie Fit for 55. Współpraca spółek dotyczyć będzie trzech obszarów. Po pierwsze ustanowienia wysokich standardów dla alternatywnych, zielonych paliw w transporcie morskim, łącznie z analizą pełnego cyklu życia i związanych z tym emisji gazów cieplarnianych oraz opracowania metod masowej produkcji zielonego metanu i zielonego metanolu. Po drugie ustanowienie standardów bezpiecznego bunkrowania i wykorzystywania zielonych paliw na statkach i dostosowania infrastruktury portowej do nowych zeroemisyjnych paliw. Po trzecie obie firmy będą wspólnie prowadzić prace badawczo-rozwojowe nad innymi zielonymi paliwami takimi jak amoniak i innowacjami ograniczającymi emisje na statkach.
Cele klimatyczne
Maersk i CMA CGM będą także zachęcać wszystkie kraje członkowskie Międzynarodowej Organizacji Morskiej do wdrożenia ambitnych celów klimatycznych takich jak europejski pakiet Fit For 55 i amerykański Inflation Reduction Act. Maersk niedawno ochrzcił pierwszy na świecie statek zasilany metanolem i zamówił dostawy zielonego metanolu dla floty takich kontenerowców.
Czytaj też: Pierwszy na świecie kontenerowiec zasilany metanolem ochrzczony w Kopenhadze
Z kolei francuski armator CMA CGM buduje kontenerowce zasilane LNG, które mają być standardem w żegludze w następnych latach. Paliwo LNG jest czystsze niż diesel, a statki z tym napędem są gotowe do bunkrowania biometanem jednak problemem do rozwiązania jest dostępność zielonego, zeroemisyjnego metanu. Obaj przewoźnicy zapraszają inne firmy do dołączenia do partnerstwa na rzecz dekarbonizacji.
— To partnerstwo jest kamieniem milowym w dekarbonizacji naszej branży. Łącząc know-how i wiedzę dwóch liderów żeglugi, przyspieszymy rozwój nowych rozwiązań i technologii, umożliwiając naszej branży osiągnięcie celów w zakresie redukcji emisji CO2. Cieszymy się, że dołączą do nas kolejne firmy — skomentował Vincent Clerc, prezes Maersk.