Rosną koszty ubezpieczeń w transporcie morskim
Konsekwencją inflacji, spowodowanej przez covid i wojnę na Ukrainie, był wzrost kosztów roszczeń ubezpieczeniowych, a tym samym wymóg podejmowania większego ryzyka, wraz ze wzrostem wartości aktywów.
„Jako najstarsza na świecie firma ubezpieczeniowa, nasz sektor wykazał zdolność do dostosowywania się do nowych potrzeb i warunków, zarówno rynkowych, jak i makroekonomicznych. Przewiduję powrót do oddanych, doświadczonych zespołów, zwiększone poleganie na systemach wywiadowczych i systemach danych w celu przewidywania konsekwencji niepewności geopolitycznej, czy pojawienie się lokalnych zespołów gwarantujących lokalne przedsiębiorstwa na swoich obszarach w celu przeciwdziałania fragmentacji” – powiedział Frederic Denefle, dyrektor generalny francuskiej firmy ubezpieczeniowej Garex i prezes Międzynarodowej Unii Ubezpieczeń Morskich (IUMI).
Trendy na rynku ubezpieczeń morskich
Przy okazji konferencji IUMI poinformowano, że w 2022 r. „wszystkie linie biznesowe odnotowały wzrost globalnej bazy premium, a ich łączna kwota osiągnęła 35,8 mld USD, co stanowi wzrost o 8,3 proc. w porównaniu rdr”. W podziale na branże największy udział miał transport towarów (57,3 proc.), następnie sektor „ubezpieczenie kadłuba” (23,4 proc.), sektor „energia morska” (11,5 proc.) i „odpowiedzialność morska” (7,7 proc.).
„Przez kilka lat ubezpieczyciele morscy ponosili słabe zwroty, ale od 2020 r. wyniki zaczęły się poprawiać. Rok 2021, a zwłaszcza 2022 r., przyniósł stosunkowo silny wzrost globalnej bazy premium we wszystkich liniach biznesowych. W połączeniu z łagodnym wpływem na szkody, przełożyło się to na znacznie lepsze wyniki pod względem wskaźników strat, szczególnie w przypadku kadłuba i ładunku” – powiedziała Astrid Seltmann, wiceprzewodnicząca komisji ds. faktów i liczb IUMI.
Czytaj też: Ubezpieczenia transportu kluczowe dla przywrócenia eksportu zbóż z Ukrainy