Ubezpieczenia transportu kluczowe dla przywrócenia eksportu zbóż z Ukrainy
Armatorzy są gotowi na wznowienie transportu zbóż z Ukrainy tymczasowym korytarzem morskim jednakże potrzebne jest zorganizowanie ubezpieczeń morskich dla takich przewozów. W tym celu konieczna będzie współpraca ubezpieczycieli z rządem ukraińskim.

Rosja w lipcu br. zerwała międzynarodową umowę ws. transportu ukraińskiego zboża drogą morską i zaczęła atakować ukraińskie porty morskie. Od tego czasu udało się zorganizować tymczasowy korytarz morski bez udziału Rosji. Od początku września szlakiem przez wody terytorialne Turcji, Bułgarii i Rumunii przepłynęło kilka statków. Jak poinformował wicepremier Ukrainy Oleksandr Kubrakov, armatorzy Resilient Africa i Aroyat są gotowi do transportu ukraińskiego zboża do Afryki i Bliskiego Wschodu jednak obecnie firmy ubezpieczeniowe nie są przygotowane do objęcia ubezpieczeniem przewozów ziaren korytarzem tymczasowym. W tej sprawie trwają rozmowy z rządem Ukrainy.
— Ubezpieczyciele morscy aktywnie wspierali utworzenie pierwotnego korytarza zbożowego, aby zapewnić kontynuację ukraińskiego eksportu. Teraz, gdy porozumienie zostało zerwane, ubezpieczyciele morscy prowadzą rozmowy z rządem Ukrainy w sprawie zapewnienia ubezpieczenia statkom przewożącym ukraińskie ładunki — powiedział Frederic Denefle, przewodniczący Międzynarodowej Unii Ubezpieczeń Morskich (IUMI).
Czytaj też: Brak umowy zbożowej zmusza Ukrainę do szukania alternatywnych szlaków eksportu
W sierpniu agencja Ukrinform informowała, że broker ubezpieczeniowy Marsh i Lloyds rozmawiają z rządem Ukrainy ws. wprowadzenia nowego morskiego mechanizmu ubezpieczeniowego pokrywającego ryzyko wojenne. Ubezpieczyciele oczekują, że rząd w Kijowie i dwa ukraińskie banki państwowe utworzą fundusz w wysokości 500 mln dol. który będzie przeznaczony na pokrywanie strat statków transportujących zboże. W następnej kolejności swoje oferty ubezpieczeń przedstawią firmy prywatne. Wprowadzenie ubezpieczeń jest niezbędnym warunkiem do przywrócenia ukraińskiego eksportu ziaren.
Współpraca ubezpieczycieli z rządem
— Ostatnio rząd Ukrainy próbował poradzić sobie z rynkiem ubezpieczeń morskich w celu stworzenia porozumienia finansowego dotyczącego zabezpieczenia i to jest w toku. To pokazuje, że od Rosji po Turcję i Ukrainę, że ubezpieczenia morskie są kluczowym elementem wspierającym handel i są tak ważne, że na pewnym etapie rządy mogłyby wejść na rynek, aby stawić czoła potencjalnemu brakowi dostępności ubezpieczeń morskich — skomentował Denefle podczas konferencji IUMI.
Szacuje się, że w sezonie 2023-2024 Ukraina wyeksportuje 10 mln ton pszenicy w porównaniu z 15 mln ton rok wcześniej. 8 września rząd w Kijowie zaproponował Turcji uruchomienie korytarza zbożowego bez udziału Rosji. Władze w Moskwie uzależniają swoją zgodę na umowę zbożową od przywrócenia rosyjskich banków do systemu SWIFT.
Kwestia uruchomienia nowych kanałów dla eksportu Ukrainy będzie jednym z tematów omawianych podczas drugiej edycji Spotkania Biznesowego Polska – Ukraina, które odbędzie się w terminie 19-20 października 2023 r. w Sopocie. Eksperci i przedstawiciele przedsiębiorstw logistycznych z Polski i Ukrainy będą debatować o tematach takich jak: poprawa płynności wymiany handlowej, wyzwania infrastrukturalne i adminitracyjne oraz perspektywy rozwoju przewozów towarowych przez granicę ukraińsko-polską. Więcej informacji o tym wydarzeniu znajdą Państwo na stronie: https://intermodalinpoland.eu/