Partnerzy portalu

Ubezpieczenia transportu kluczowe dla przywrócenia eksportu zbóż z Ukrainy

Armatorzy są gotowi na wznowienie transportu zbóż z Ukrainy tymczasowym korytarzem morskim jednakże potrzebne jest zorganizowanie ubezpieczeń morskich dla takich przewozów. W tym celu konieczna będzie współpraca ubezpieczycieli z rządem ukraińskim.

źródło: Ukraiński Zarząd Portów Morskich (USPA)

Rosja w lipcu br. zerwała międzynarodową umowę ws. transportu ukraińskiego zboża drogą morską i zaczęła atakować ukraińskie porty morskie. Od tego czasu udało się zorganizować tymczasowy korytarz morski bez udziału Rosji. Od początku września szlakiem przez wody terytorialne Turcji, Bułgarii i Rumunii przepłynęło kilka statków. Jak poinformował wicepremier Ukrainy Oleksandr Kubrakov, armatorzy Resilient Africa i Aroyat są gotowi do transportu ukraińskiego zboża do Afryki i Bliskiego Wschodu jednak obecnie firmy ubezpieczeniowe nie są przygotowane do objęcia ubezpieczeniem przewozów ziaren korytarzem tymczasowym. W tej sprawie trwają rozmowy z rządem Ukrainy. 

— Ubezpieczyciele morscy aktywnie wspierali utworzenie pierwotnego korytarza zbożowego, aby zapewnić kontynuację ukraińskiego eksportu. Teraz, gdy porozumienie zostało zerwane, ubezpieczyciele morscy prowadzą rozmowy z rządem Ukrainy w sprawie zapewnienia ubezpieczenia statkom przewożącym ukraińskie ładunki — powiedział Frederic Denefle, przewodniczący Międzynarodowej Unii Ubezpieczeń Morskich (IUMI).

Czytaj też: Brak umowy zbożowej zmusza Ukrainę do szukania alternatywnych szlaków eksportu

W sierpniu agencja Ukrinform informowała, że broker ubezpieczeniowy Marsh i Lloyds rozmawiają z rządem Ukrainy ws. wprowadzenia nowego morskiego mechanizmu ubezpieczeniowego pokrywającego ryzyko wojenne. Ubezpieczyciele oczekują, że rząd w Kijowie i dwa ukraińskie banki państwowe utworzą fundusz w wysokości 500 mln dol. który będzie przeznaczony na pokrywanie strat statków transportujących zboże. W następnej kolejności swoje oferty ubezpieczeń przedstawią firmy prywatne. Wprowadzenie ubezpieczeń jest niezbędnym warunkiem do przywrócenia ukraińskiego eksportu ziaren.

Współpraca ubezpieczycieli z rządem

— Ostatnio rząd Ukrainy próbował poradzić sobie z rynkiem ubezpieczeń morskich w celu stworzenia porozumienia finansowego dotyczącego zabezpieczenia i to jest w toku. To pokazuje, że od Rosji po Turcję i Ukrainę, że ubezpieczenia morskie są kluczowym elementem wspierającym handel i są tak ważne, że na pewnym etapie rządy mogłyby wejść na rynek, aby stawić czoła potencjalnemu brakowi dostępności ubezpieczeń morskich — skomentował Denefle podczas konferencji IUMI. 

Szacuje się, że w sezonie 2023-2024 Ukraina wyeksportuje 10 mln ton pszenicy w porównaniu z 15 mln ton rok wcześniej. 8 września rząd w Kijowie zaproponował Turcji uruchomienie korytarza zbożowego bez udziału Rosji. Władze w Moskwie uzależniają swoją zgodę na umowę zbożową od przywrócenia rosyjskich banków do systemu SWIFT.

Kwestia uruchomienia nowych kanałów dla eksportu Ukrainy będzie jednym z tematów omawianych podczas drugiej edycji Spotkania Biznesowego Polska – Ukraina, które odbędzie się w terminie 19-20 października 2023 r. w Sopocie. Eksperci i przedstawiciele przedsiębiorstw logistycznych z Polski i Ukrainy będą debatować o tematach takich jak: poprawa płynności wymiany handlowej, wyzwania infrastrukturalne i adminitracyjne oraz perspektywy rozwoju przewozów towarowych przez granicę ukraińsko-polską. Więcej informacji o tym wydarzeniu znajdą Państwo na stronie: https://intermodalinpoland.eu/

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close