Partnerzy portalu

Porty bałtyckie chcą być pionierami dekarbonizacji branży morskiej

Zarządy portów morskich w rejonie Morza Bałtyckiego wspierają wysiłki na rzecz dekarbonizacji branży morskiej i apelują o przedstawienie konkretnych i realistycznych celów oraz ścieżek dążenia do neutralności klimatycznej. Podczas corocznej konferencji Organizacji Portów Bałtyckich w Ystad podpisano deklarację klimatyczną. 

fot. Port Gdynia

W dokumencie, który podpisały zarządy portów w tym również polskich portów morskich zadeklarowano poparcie dla polityki klimatycznej i programu Fit For 55, wskazując przy tym, że porty morskie mogą odegrać istotna rolę w procesie dekarbonizacji branży transportowej. Ustalanie celów klimatycznych powinno opierać się na dialogu różnych stron uczestniczących w morskich i lądowych łańcuchach dostaw i powinno być oparte na zasadach racjonalności. 

— Podczas gdy wspieramy plan sformułowany przez Komisję Europejską, uważamy że tylko poprzez praktyczne i racjonalne podejście połączone z transparentnym dialogiem między zainteresowanymi stronami neutralność klimatyczna w Europie może stać się rzeczywistością. Cele muszą być możliwe do osiągnięcia, droga do tych celów musi być jasno określona, a niezbędna pomoc finansowa i legislacyjna udostępniona — napisano w Deklaracji. 

Dobre paktyki

Sygnatariusze dokumentu zwracają uwagę, że porty bałtyckie mogą być traktowane jako wzorzec dobrych praktyk w zakresie ochrony środowiska, gdyż w regionie tym już wdrożono wiele działań na rzecz ograniczenia wpływu transportu morskiego na środowisko. Obecnie przykładami takich działań są instalowanie systemów do zasilania cumujących statków energią elektryczną z lądu (OPS), budowa instalacji do bunkrowania statków paliwami alternatywnymi takimi jak wodór, zielony amoniak, czy metanol. 

— Porty bałtyckie i ich partnerzy już wytaczają drogę do zielonej przyszłości. Wielu członków Organizacji Portów Bałtyckich ustaliło własne cele redukcji emisji gazów cieplarnianych, które wyprzedzają propozycje organizacji międzynarodowych — wskazano w deklaracji.

W celu przyspieszenia działań redukujących emisje powołano inicjatywę „Baltic Ports for Climate”. Pierwszym jej celem będzie rozbudowa sieci instalacji do zasilania statków prądem z lądu i współpraca z sieciami energetycznymi w tym celu m.in. w zakresie standaryzacji. Warto podkreślić, że Morze Bałtyckie jest jednym z pierwszych akwenów, na którym już w 2015 roku wprowadzono ograniczenie emisji siarki. Doświadczenia z Bałtyku wykorzystano później przy wdrożeniu dyrektywy IMO 2020. 

Czytaj też: Większa strefa wolna od silnej emisji tlenków siarki

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close