Porty bałtyckie chcą być pionierami dekarbonizacji branży morskiej
Zarządy portów morskich w rejonie Morza Bałtyckiego wspierają wysiłki na rzecz dekarbonizacji branży morskiej i apelują o przedstawienie konkretnych i realistycznych celów oraz ścieżek dążenia do neutralności klimatycznej. Podczas corocznej konferencji Organizacji Portów Bałtyckich w Ystad podpisano deklarację klimatyczną.

W dokumencie, który podpisały zarządy portów w tym również polskich portów morskich zadeklarowano poparcie dla polityki klimatycznej i programu Fit For 55, wskazując przy tym, że porty morskie mogą odegrać istotna rolę w procesie dekarbonizacji branży transportowej. Ustalanie celów klimatycznych powinno opierać się na dialogu różnych stron uczestniczących w morskich i lądowych łańcuchach dostaw i powinno być oparte na zasadach racjonalności.
— Podczas gdy wspieramy plan sformułowany przez Komisję Europejską, uważamy że tylko poprzez praktyczne i racjonalne podejście połączone z transparentnym dialogiem między zainteresowanymi stronami neutralność klimatyczna w Europie może stać się rzeczywistością. Cele muszą być możliwe do osiągnięcia, droga do tych celów musi być jasno określona, a niezbędna pomoc finansowa i legislacyjna udostępniona — napisano w Deklaracji.
Dobre paktyki
Sygnatariusze dokumentu zwracają uwagę, że porty bałtyckie mogą być traktowane jako wzorzec dobrych praktyk w zakresie ochrony środowiska, gdyż w regionie tym już wdrożono wiele działań na rzecz ograniczenia wpływu transportu morskiego na środowisko. Obecnie przykładami takich działań są instalowanie systemów do zasilania cumujących statków energią elektryczną z lądu (OPS), budowa instalacji do bunkrowania statków paliwami alternatywnymi takimi jak wodór, zielony amoniak, czy metanol.
— Porty bałtyckie i ich partnerzy już wytaczają drogę do zielonej przyszłości. Wielu członków Organizacji Portów Bałtyckich ustaliło własne cele redukcji emisji gazów cieplarnianych, które wyprzedzają propozycje organizacji międzynarodowych — wskazano w deklaracji.
W celu przyspieszenia działań redukujących emisje powołano inicjatywę „Baltic Ports for Climate”. Pierwszym jej celem będzie rozbudowa sieci instalacji do zasilania statków prądem z lądu i współpraca z sieciami energetycznymi w tym celu m.in. w zakresie standaryzacji. Warto podkreślić, że Morze Bałtyckie jest jednym z pierwszych akwenów, na którym już w 2015 roku wprowadzono ograniczenie emisji siarki. Doświadczenia z Bałtyku wykorzystano później przy wdrożeniu dyrektywy IMO 2020.
Czytaj też: Większa strefa wolna od silnej emisji tlenków siarki