Amerykanie będą testować autonomiczne wózki do transportu kontenerów
Amerykańska firma Parallel Systems zaprezentowała drugą generację nowatorskiego systemu do transportu kontenerów opartego na autonomicznych wózkach z napędem bateryjnym. Pojazdy te będą testowane na liniach kolejowych w USA i innych krajach.

Parallel Systems wyprodukowała już 3 prototypowe samojezdne platformy podkonterowe a w produkcji są kolejne 3. Autonomiczne wózki pozwolą na przewóz standardowych kontenerów na niezelektryfikowanych i mniej uczęszczanych liniach w sposób rozproszony z możliwością dotarcia do bocznic kolejowych na pierwszej i ostatniej mili. Pozwoli to lepiej wykorzystać infrastrukturę kolejową i przenieść większą liczbę ładunków z dróg na kolej. Jest to tez odpowiedź na problemy braku maszynistów i kierowców, z którym mierzą się USA podobnie jak Europa. Pojazdy Parallel Systems wykorzystują baterię i silniki asynchroniczne, a zasięg na jednym ładowaniu wynosi 800 km. Do nadzorowania ruchem pojazdów wykorzystywany jest system kamer i czujników.
— Ponieważ mniej niż 3% z 243 000 mil amerykańskich linii kolejowych jest w danym momencie zajęte przez aktywne pociągi, istnieje ogromna szansa na przeniesienie transportu towarowego z przeciążonej branży transportu ciężarowego na kolej. Oprócz rozwiązania problemu niedoboru kierowców ciężarówek, konwersja 100 000 mil przewozu ciężarówek na bezemisyjne pojazdy kolejowe firmy Parallel wyeliminuje z atmosfery do 175 ton dwutlenku węgla — skomentował Matt Soule, prezes Parallel Systems.
Ruszają testy
Amerykańska spółka została założona przez byłych pracowników kosmicznej korporacji SpaceX Elona Muska i pozyskała 50 mln dol. od inwestorów i osób prywatnych na opracowanie nowatorskiego systemu do przewozów kontenerów. Testowaniem innowacyjnego rozwiązania jest zainteresowana spółka kolejowa Genesee & Wyoming (G&W), do której należy m.in. europejski przewoźnik Freightliner. Firma ta złożyła do amerykańskiej Federalnej Administracji Kolejowej wniosek o pozwolenie na testowanie pojazdów Parallel Systems na liniach kolejowych w stanie Georgia.
Czytaj też: Amerykanie będą testować autonomiczne wózki do transportu kontenerów na liniach kolejowych