Partnerzy portalu

Amerykanie będą testować autonomiczne wózki do transportu kontenerów na liniach kolejowych

Tagi: Parallel Rail,

Amerykańska firma Parallel System założona przez byłych pracowników SpaceX zebrała fundusze na zbudowanie i przetestowanie opracowanego przez siebie autonomicznego systemu transportu kontenerów opartego na wózkach z napędem bateryjnym. Rozwiązanie to pozwolić ma na transportowanie siecią kolejową pojedynczych kontenerów, co zwiększyć ma elastyczność usług intermodalnych. 

fot. mat. prasowe

Parallel System zebrał blisko 50 mln dol. na budowę i testy elektrycznych, autonomicznych pojazdów do transportu kontenerów. Spółka ta opatentowała technologię wózków z napędem bateryjnym, które mogą być wykorzystywane do transportu kontenerów, zarówno pojedynczych jaki i w dwóch warstwach, co jest często stosowane na liniach kolejowych w Ameryce Północnej. Pojazdy to mogą poruszać się złączone jak jeden pociąg i w razie potrzeby rozdzielać się i przewozić pojedyncze kontenery do destynacji docelowych.

Pojazdy skonstruowane przez Amerykanów mają przyczynić się do dekarbonizacji przewozów towarowych na liniach niezelektryfikowanych (które dominują w USA i Kanadzie) i zwiększenia liczby ładunków transportowanych koleją. Ten drugi efekt możliwy będzie do osiągnięcia dzięki większej elastyczności zaproponowanego rozwiązania. Tradycyjne usługi intermodalne wymagają dość dużej ilości ładunków do przewiezienia, aby opłacalne było uruchomienie pociągów blokowych, nie mówiąc już o regularnych połączeniach kontenerowych. Z tego powodu pociągi intermodalne nie docierają do wielu miejsc, gdzie istnieje infrastruktura kolejowa. 

Alternatywa dla ciężarówek

Obecnie kontenery do takich miejsc transportowane są samochodami, a strategie dekarbonizacji transportu zakładają wykorzystywanie elektrycznych ciężarówek na pierwszej i ostatniej mili. Parallel System zapewnia, że wykorzystanie opracowanego przez nich systemu będzie bardziej opłacalne niż korzystanie z ciężarówek nawet w przypadku przewozu pojedynczych kontenerów, na krótkie odległości. Dzięki temu znacznie zwiększy się zakres opłacalnego wykorzystania sieci kolejowej w transporcie ładunków. Dodatkową korzyścią będzie mniejsze zapotrzebowanie na pracę kierowców, których w USA brakuje ok. 80 tys. 

Parallel Rail Vehicle do napędu wykorzystuje silnik synchroniczny i baterię. Ruch pojazdów nadzoruje system autonomiczny z kamerami. Zasięg między ładowaniami pojazdów wynosi 800 km, a czas ładowani 1 godzinę. Pojazdy wykorzystywać mają 25% mniej energii niż ciężarówki. Wózki mają być też bezpieczniejsze niż tradycyjne pociągi, dzięki znacznie krótszej drodze hamowania. 

— Dziś ciężarówki są odpowiedzialne za przemieszczanie większości krajowego ładunku przez wiele mil. Przeniesienie części tego ładunku do autonomicznej, zasilanej baterią kolei elektrycznej pomoże złagodzić zatłoczenie autostrad, poprawić bezpieczeństwo na drogach, zmniejszyć zużycie dróg, zapewnić przewoźnikom bardziej opłacalny transport oraz zapewnić korzyści w zakresie zdrowia i bezpieczeństwa środowiskowego poprzez zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych — napisano w komunikacie spółki. 

Wynalazek opracowany przez firmę założoną przez byłych pracowników kosmicznej korporacji Elona Muska, to kolejny pomysł na zrewolucjonizowanie transportu towarowego. Sam Musk od lat promuje koncepcję Hyperloop, która jak dotąd nie znalazła realizacji, choć w ubiegłym roku niemiecki operator terminali kontenerowych zapowiedział prace nad zastosowaniem tej technologii do przewozu wewnątrz terminali.

Czytaj także: HHLA i HyperloopTT zaprezentują innowacyjny system transportu kontenerów

Hyperloop wymaga jednak zbudowania od zera całej infrastruktury transportowej, tymczasem pojazdy Parallel System mogą korzystać z już istniejących linii, w tym również tych o niskim poziomie wykorzystania w ruchu towarowym. Sporym wyzwaniem jednak będzie spełnienie wymogów bezpieczeństwa, zwłaszcza w Europie, gdzie kwestie te na sieci kolejowej obwarowane są restrykcyjnymi regulacjami.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close