MSC chce nabyć udziały w spółce HHLA
Zarejestrowana w Szwajcarii spółka MSC — największy przewoźnik żeglugi kontenerowej na świecie złożyła ofertę zakupu wszystkich notowanych na giełdzie akcji serii A grupy Hamburger Hafen und Logistik Aktiengesellschaft. Po ewentualnym sfinalizowaniu tej transakcji MSC miałaby 49,9% udziałów w HHLA. Możliwość złożenia konkurencyjnej oferty zadeklarował niemiecki miliarder Klaus-Michael Kühne, szef grupy logistycznej Kühne + Nagel.

MSC i miasto Hamburg, do którego należy obecnie 69% akcji osiągnęły porozumienie, w ramach którego armator złoży ofertę gotówkową na zakup akcji serii A niemieckiego operatora terminali kontenerowych. MSC chce zapłacić po 16,75 za akcję, co jest znacznie więcej niż obecne notowania papierów wartościowych HHLA na giełdzie, które na zakończeniu wczorajszej sesji były warte 11,54 euro. Po zawarciu umowy z miastem Hamburg MSC może mieć 49,9% udziałów w spółce logistycznej. MSC na tę transakcję może wydać 1,26 mld euro. Władze Hamburga posiadałyby 50,1% akcji serii S i zapowiadają utrzymanie większościowego udziału w grupie HHLA.
Po publikacji komunikatu giełdowego HHLA zareagował Kühne, który jest właścicielem większości akcji spółki Kühne + Nagel a także mniejszościowego udziału w grupie Hapag-Lloyd, jednego z głównych konkurentów MSC. — Oczywiście pierwszy dostęp do mniejszościowego pakietu udziałów w HHLA powinien zostać przyznany prawdziwej hamburskiej spółce, takiej jak Hapag-Lloyd. Mogę jedynie zdecydowanie doradzić firmie Hapag-Lloyd, aby sama natychmiast złożyła ofertę przejęcia 49,9% akcji HHLA — powiedział Kühne cytowany przez Frankfurter Allgemeine Zeitung. Kühne zadeklarował, że jeśli Hapag-Lloyd nie złoży oferty konkurencyjnej wobec propozycji MSC, to sam to zrobi. Spółka Hapag-Lloyd na razie nie skomentowała tych słów.
Ewentualna sprzedaż pakietu akcji HHLA możliwa będzie po zatwierdzeniu przez parlament miasta Hamburg oraz uzyskaniu zgody instytucji antymonopolowych. Hamburger Hafen und Logistik Aktiengesellschaft jest operatorem terminali kontenerowych w portach Hamburg, Triest, Odessa i Tallin. Do tej grupy należy także przewoźnik intermodalny METRANS. Niedawno HHLA zawarła porozumienie z chińską grupą COSCO ws. sprzedaży mniejszościowego pakietu akcji terminalu CTT w Hamburgu.
Czytaj też: COSCO sfinalizowało inwestycję w terminalu kontenerowym w Hamburgu