ICTSI zdobył środki na strategiczne fuzje i przejęcia
Filipiński operator terminali kontenerowych – International Container Terminal Services Inc (ICTSI) podpisał z brytyjskim Metropolitan Bank & Trust (Metrobank) umowę w sprawie pożyczki w wysokości 750 mln USD „na dalszy wzrost”, w tym na zwiększenie globalnej działalności portowej oraz wsparcie „strategicznych fuzji i przejęć”.

Ten największy jak dotąd kredyt zabezpieczony przez ICTSI oraz największy dwustronny kredyt udzielony przez Metrobank ma zostać wykorzystany do spłaty krótkoterminowych zobowiązań operatora terminalu, a także „do wsparcia strategicznych fuzji i przejęć”.
ICTSI już wcześniej inwestowało zarówno w nowe, jak i istniejące terminale, realizując strategię ekspansji działalności morskiej. Jak wynika z komunikatu grupy, w pierwszym kwartale jego nakłady inwestycyjne wyniosły 88 mln dol., a plan na cały rok zakłada wydatki wartości 400 mln dol., w celu „poprawy produktywności i wydajności w różnych terminalach”. Szacowane nakłady inwestycyjne zostaną przeznaczone m.in. na bieżącą rozbudowę terminali ICTSI w Australii, Meksyku, na Filipinach i w Demokratycznej Republice Konga, drugą transze na przedłużenie koncesji na Madagaskarze, rozbudowę stoczni w ICTSNL w Nigerii i rozbudowe nabrzeża ICTSI Rio w Brazylii, rozbudowę niedawno nabytego terminalu w Indonezji (Jawa Wschodnia) oraz zakup i modernizacje sprzętu.
„Nasza długoletnia współpraca z Metrobank pozwala nam realizować nasz cel, jakim jest ciągłe zwiększanie konkurencyjności naszych terminali na całym świecie, zwiększanie ich wydajności i dostępności. Jednocześnie ta relacja umożliwia nam bardziej aktywne działanie w zakresie fuzji i przejęć każdej wielkości” – skomentował Christian R. Gonzalez, wiceprezes wykonawczy ICTSI.
Obecny w Gdyni
Przypomnijmy, że ICTSI od 2003 r. jest operatorem Baltic Container Terminal Gdynia i jednym z czterech potencjalnych inwestorów zainteresowanych rozbudową Portu Zewnętrznego w Gdyni. Znalazł się też na liście Zarządu Morskiego Portu Gdynia w postępowaniu na wybór inwestora i zaproszono tę grupę do złożenia oferty.
Czytaj też: Cztery podmioty zaproszono do złożenia oferty na Port Zewnętrzny w Gdyni
Po podpisaniu w tym roku przez ICTSI z ZMP Gdynia na okres 30 lat kolejnej umowy dzierżawy, w BCT ruszył długofalowy program inwestycyjny. Już w I kwartale zakupiono i oddany do eksploatacji nowy sprzęt przeładunkowy, w tym np. Kalmar DRG100-54S6 o udźwigu 10 ton i Meclift ML1812R o udźwigu 18 ton).
Grupa ICTSI w „covidowym” 2020 r. plasowała się na 8 miejscu w zestawieniach największych operatorów terminali kontenerowych pod względem łącznego wolumenu przeładunków – 10,2 mln TEU (dane AP Møller Terminals). Natomiast według prognoz, z wolumenem 21,5 mln TEU w 2023 r. uplasuje się na 12 miejscu (dane włoskiego portalu www.statista.com). Terminale tej grupy obsługują rocznie od 50 tys. do 3 mln TEU rocznie.
Dobre fundamenty finansowe
Założona prawie 36 lat temu na Filipinach, ICTSI obsługuje dziś 32 terminale w 19 krajach. W Europie, oprócz Gdyni, jest także operatorem Adriatic Gate Container Terminal (Chorwacja) i Batumi International Container Terminal (Gruzja). Kapitał zakładowy ICTSI składa się z akcji zwykłych i uprzywilejowanych. Te pierwsze są notowane na Filipińskiej Giełdzie Papierów Wartościowych (PSE), drugie – nie są przedmiotem obrotu. Głównymi udziałowcami akcji ICTSI są: Enrique K. Razon junior (syn założyciela spółki) – 61,58 proc., inwestorzy publiczni – 38,13 proc. oraz pozostali (członkowie zarządu i rady nadzorczej) – 0,29 proc.
Według danych na 31 marca 2023 r. w obrocie było łącznie 2.032.202.018 akcji zwykłych. Całkowita kapitalizacja rynkowa ICTSI wynosiła ok. 7,98 mld USD, a łączne aktywa grupy wyceniano na 6,9 mld USD. Także według stanu z 31 marca br. całkowite zadłużenie Grupy wynosiło 2,40 mld USD, a łączny wskaźnik zadłużenia do łącznego kapitału własnego wynosił 1,54, „co zapewnia przestrzeń dla przyszłej dźwigni finansowej”.
Czytaj też: Ambitne plany inwestycyjne operatorów morskich terminali kontenerowych