Partnerzy portalu

ICTSI zdobył środki na strategiczne fuzje i przejęcia

Filipiński operator terminali kontenerowych – International Container Terminal Services Inc (ICTSI) podpisał z brytyjskim Metropolitan Bank & Trust (Metrobank) umowę w sprawie pożyczki w wysokości 750 mln USD „na dalszy wzrost”, w tym na zwiększenie globalnej działalności portowej oraz wsparcie „strategicznych fuzji i przejęć”.

fot. ICTSI

Ten największy jak dotąd kredyt zabezpieczony przez ICTSI oraz największy dwustronny kredyt udzielony przez Metrobank ma zostać wykorzystany do spłaty krótkoterminowych zobowiązań operatora terminalu, a także „do wsparcia strategicznych fuzji i przejęć”.

ICTSI już wcześniej inwestowało zarówno w nowe, jak i istniejące terminale, realizując strategię ekspansji działalności morskiej. Jak wynika z komunikatu grupy, w pierwszym kwartale jego nakłady inwestycyjne wyniosły 88 mln dol., a plan na cały rok zakłada wydatki wartości 400 mln dol., w celu „poprawy produktywności i wydajności w różnych terminalach”. Szacowane nakłady inwestycyjne zostaną przeznaczone m.in. na bieżącą rozbudowę terminali ICTSI w Australii, Meksyku, na Filipinach i w Demokratycznej Republice Konga, drugą transze na przedłużenie koncesji na Madagaskarze, rozbudowę stoczni w ICTSNL w Nigerii i rozbudowe nabrzeża ICTSI Rio w Brazylii, rozbudowę niedawno nabytego terminalu w Indonezji (Jawa Wschodnia) oraz zakup i modernizacje sprzętu. 

„Nasza długoletnia współpraca z Metrobank pozwala nam realizować nasz cel, jakim jest ciągłe zwiększanie konkurencyjności naszych terminali na całym świecie, zwiększanie ich wydajności i dostępności. Jednocześnie ta relacja umożliwia nam bardziej aktywne działanie w zakresie fuzji i przejęć każdej wielkości” – skomentował Christian R. Gonzalez, wiceprezes wykonawczy ICTSI.

Obecny w Gdyni

Przypomnijmy, że ICTSI od 2003 r. jest operatorem Baltic Container Terminal Gdynia i jednym z czterech potencjalnych inwestorów zainteresowanych rozbudową Portu Zewnętrznego w Gdyni. Znalazł się też na liście Zarządu Morskiego Portu Gdynia w postępowaniu na wybór inwestora i zaproszono tę grupę do złożenia oferty.

Czytaj też: Cztery podmioty zaproszono do złożenia oferty na Port Zewnętrzny w Gdyni

Po podpisaniu w tym roku przez ICTSI z ZMP Gdynia na okres 30 lat kolejnej umowy dzierżawy, w BCT ruszył długofalowy program inwestycyjny. Już w I kwartale zakupiono i oddany do eksploatacji nowy sprzęt przeładunkowy, w tym np. Kalmar DRG100-54S6 o udźwigu 10 ton i Meclift ML1812R o udźwigu 18 ton).

Grupa ICTSI w „covidowym” 2020 r. plasowała się na 8 miejscu w zestawieniach największych operatorów terminali kontenerowych pod względem łącznego wolumenu przeładunków – 10,2 mln TEU (dane AP Møller Terminals). Natomiast według prognoz, z wolumenem 21,5 mln TEU w 2023 r. uplasuje się na 12 miejscu (dane włoskiego portalu www.statista.com). Terminale tej grupy obsługują rocznie od 50 tys. do 3 mln TEU rocznie.

Dobre fundamenty finansowe

Założona prawie 36 lat temu na Filipinach, ICTSI obsługuje dziś 32 terminale w 19 krajach. W Europie, oprócz Gdyni, jest także operatorem Adriatic Gate Container Terminal (Chorwacja) i Batumi International Container Terminal (Gruzja). Kapitał zakładowy ICTSI składa się z akcji zwykłych i uprzywilejowanych.  Te pierwsze są notowane na Filipińskiej Giełdzie Papierów Wartościowych (PSE), drugie – nie są przedmiotem obrotu. Głównymi udziałowcami akcji ICTSI są: Enrique K. Razon junior (syn założyciela spółki) – 61,58 proc., inwestorzy publiczni – 38,13 proc. oraz pozostali (członkowie zarządu i rady nadzorczej) – 0,29 proc.

Według danych na 31 marca 2023 r. w obrocie było łącznie 2.032.202.018 akcji zwykłych. Całkowita kapitalizacja rynkowa ICTSI wynosiła ok. 7,98 mld USD, a łączne aktywa grupy wyceniano na 6,9 mld USD. Także według stanu z 31 marca br. całkowite zadłużenie Grupy wynosiło 2,40 mld USD, a łączny wskaźnik zadłużenia do łącznego kapitału własnego wynosił 1,54, „co zapewnia przestrzeń dla przyszłej dźwigni finansowej”.

Czytaj też: Ambitne plany inwestycyjne operatorów morskich terminali kontenerowych

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close