Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Ambitne plany inwestycyjne operatorów morskich terminali kontenerowych

Operator terminali w portach i grupa logistyczna Dubai Ports World (DP World, z ZEA) poinformował, że włącza się w wyścig o osiągnięcie 100 milionów TEU zdolności przeładunkowych w zarządzanych terminalach kontenerowych. Przybliży go do tego celu dodanie do końca tego roku potencjału przeładunkowego o wolumenie ok. 3 mln TEU.

Fot. DP World

Według danych grupy, obecnie jej terminale mają zdolność przeładunku „brutto” 93,6 mln TEU. Realne, czyli „netto” wykorzystanie potencjału jest jednak niższe. Według zestawienia z 2022 r. Lloyd’ List 10 największych globalnych operatorów terminali kontenerowych, w 2021 roku zarządzane przez DP World terminale przeładowały 47,9 mln TEU. Z takim poziomem zajmowały piąte miejsce na świecie, za: PSA International (główny udziałowiec Baltic Hub w Gdańsku – 63,4 mln TEU), APM Terminals (50,4 mln TEU), China Cosco Shipping (49 mln TEU) i China Merchants Ports (48 mln TEU).

Wieloletnia strategia

Ekspansja zdolności produkcyjnych operatorów terminali jest zapowiadana w okresie, gdy UNCTAD przewiduje spowolnienie w drugim półroczu br. wzrostu światowego handlu i transportu towarów. Niedawno obniżono też prognozy światowej gospodarki z powodu utrzymującej się wysokiej inflacji, słabego popytu konsumpcyjnego, skutków wojny w Ukrainie i innych napięć geopolitycznych.


Patrz też: Lloyd’s of London dmucha na zimne


Plany inwestycyjne operatorów terminali nie stoją jednak w sprzeczności ze złymi raportowanymi wynikami bieżących przeładunków oraz z krótkoterminowymi prognozami gospodarczymi. Inwestycje infrastrukturalne obliczone są na wiele lat budowy, a jeszcze na dłuższy okres – eksploatacji obiektów. Choć zarazem tylko ekspertom wiadome jest, jaki efektywny pułap nadwyżki mocy przeładunkowych (brutto) nad ich wykorzystaniem (netto). Według doradcy ds. łańcucha dostaw Drewry, globalne możliwości przeładunkowe terminali kontenerowych wzrośnie z 858 mln TEU w 2021 r. do 932 mln TEU do 2025 r., tj. o 8,6 proc. Dodajmy, że trzecie nabrzeże o zdolności przeładunku 1,5 mln TEU buduje też Baltic Hub w Gdańsku. W ostatnich trzech latach ten terminal wykorzystywał swój potencjał (3 mln TEU) w ok. 67 procentach.

Inwestycje DP World

Dodatkowe moce produkcyjne w tym roku obejmą terminale DP World w: Caucedo na Dominikanie, który zostanie rozbudowany o 1,2 mln TEU, Yarimca w Turcji (dodanie 579 tys. TEU), Sokhna w Egipcie (dodanie 500 tys. TEU) oraz w Dżuddzie w Arabii Saudyjskiej (200 tys. TEU).

DP World ma również rozpocząć do końca roku inwestycje w indonezyjskim nowym terminalu kontenerowym Belawan (BNCT) na Północnej Sumatrze o potencjale przeładunku 600 tys.  TEU, a docelowo – 1,4 mln TEU. W ten sposób przyciągnie więcej bezpośrednich połączeń, zmniejszając zależność spedytorów od regionalnych portów węzłowych, a  wzmacniając swoją pozycję jako głównej bramy handlowej i logistycznej w Cieśninie Malakka, która jest głównym szlakiem żeglugowym.

Ponadto DP World uzyskał w tym roku koncesję na rozwój, eksploatację i utrzymanie dużego terminala kontenerowego Tuna-Tekra w porcie Deendayal na zachodnim wybrzeżu Indii, o zdolność 2,19 mln TEU rocznie.

– Jesteśmy zaangażowani w inwestowanie w naszą infrastrukturę, aby sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na handel. Te dodatkowe moce produkcyjne jeszcze bardziej wzmocnią naszą pozycję wiodącego globalnego dostawcy rozwiązań w zakresie łańcucha dostaw łączącego gospodarki, firmy i konsumentów na całym świecie – powiedział Sultan Ahmed bin Sulayem, dyrektor generalny DP World.

Dobre wyniki ICTSI

W I półroczu Filipińska firma ICTSI przeładowało w zarządzanych przez nią terminalach kontenerowych łącznie 6,28 mln TEU towarów, o 9 proc. więcej rdr. Uzyskała 1,16 mld USD przychodów (wzrost o 10 proc.) i 728,8 mln USD EBITDA (wzrost o 8 proc.).

– Dobre wyniki finansowe to skutek zdywersyfikowanego portfolio, dyscypliny operacyjnej i koncentracji naszego fantastycznego zespołu na całym świecie – skomentował Enrique K. Razon, prezes i prezes ICTSI.

Przypomnijmy, że grupa za jest też operatorem BCT w Gdyni. Prezes Razon zapowiedział, że w tym roku grupa przeznaczy na inwestycje łącznie 400 mln USD. Zostaną one wykorzystane na rozbudowę i poprawę produktywności i wydajności w terminalach w Australii, Meksyku, na Filipinach, w Demokratycznej Republice Konga i w Nigerii. Największym terminalem tej grupy jest MNHPI w Manili na Filipinach.

Według cytowanego zestawienia Lloyd’ List, terminale ICTSI przeładowały w 2021 r. łącznie 11 mln TEU, co zapewniło grupie zajęcie ósmego miejsca na świecie na liście TOP-10 największych operatorów.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close