Kontrakty terminowe na stawki frachtu na giełdzie w Szanghaju z dużym zainteresowaniem inwestorów
Szanghajska Międzynarodowa Giełda Energii wprowadziła nowe kontrakty futures na indeksy frachtu kontenerowego (Europe Service). Po pierwszym tygodniu instrumenty te zanotowały duże obroty, mimo że stawki spot dla frachtu na szlakach Europa — Azja Wschodnia straciły większość wzrostów odnotowanych w poprzednich tygodniach.
![](https://intermodalnews.pl/wp-content/uploads/2023/08/blur-1853262_1280-1-1024x768.jpg)
Pierwotnie nowe kontrakty terminowe miały zostać uruchomione we wrześniu 2022. Jednakże po miesiącach przygotować debiut nowego produktu na szanghajskiej giełdzie ogłoszony został dopiero 18 sierpnia br. Opóźnienie to tłumaczone było pandemią covid, która spowodowała spore utrudnienia w branży żeglugowej jak i w samych Chinach, które prowadziły restrykcyjną politykę „zero tolerancji” skutkującą zamykaniem fabryk i terminali logistycznych.
Po pierwszym tygodniu obrotów kontrakty na sierpień, październik i grudzień 2024 r. były niższe od 4% do 8% niż podczas ich premiery na Szanghajskiej Międzynarodowej Giełdzie Energii. Większość analityków uważa bowiem, że tegoroczne odbicie wolumenu przed szczytem sezonu nie będzie tak wysokie jak w poprzednich latach i nie doprowadzi do dużych wzrostów stawek frachtu. Wprowadzenie kontraktów futures na szanghajskiej giełdzie pozwoli inwestorom na większe zabezpieczenie i zarządzanie ryzykiem, co może otworzyć nowe możliwości dla handlu i pozwoli na dokładniejsze śledzenie zmian cen.
Czytaj też: Droższy fracht kontenerowy – nowy trend, czy krótkotrwała korekta?
Najbardziej aktywnymi graczami w pierwszym tygodniu obrotów nowymi kontraktami futures byli spedytorzy, a także handlowcy towarami i instrumentami finansowymi. Zdaniem firmy analitycznej Linerlytica na rynku doszło do „uwstecznienia” ponieważ kontrakty terminowe obecnie sprzedawane są po cenach niższych niż stawki spotowe Shanghai Containerized Freight Index, które wynoszą 1,039 dol. Najwyższy poziom (1006 dol/TEU) osiągnęły kontrakty na sierpień 2024 r. co odzwierciedla typową dla handlu kontenerowego sezonowość ze szczytem w 3 kwartale. Średni wolumen obrotu nowymi kontraktami osiągnął poziom 2 mld dolarów dziennie, czyli znacznie więcej niż rynek fizyczny na trasie Azja-Europa.
Szanghajska Międzynarodowa Giełda Energii jest kolejnym rynkiem, który umożliwia obroty kontraktami futures na stawki frachtu kontenerowego po Giełdzie w Singapurze, Giełdzie Międzykontynentalnej, CME i Europejskiej Giełdzie Energii.