Partnerzy portalu

Lloyd’s of London dmucha na zimne

Ministerstwo Obrony Tajwanu poinformowało, że Chińska Armia Ludowo-Wyzwoleńcza tylko między 6 rano w minioną środę a 6 rano w czwartek wysłała 33 samoloty bojowe i sześć okrętów marynarki wojennej. Coraz bardziej napięta sytuacja w Cieśninie Tajwańskiej spowodowała, że ubezpieczyciele Lloyd’s of London podnieśli stopy procentowe i obniżyli kwotę ubezpieczenia statków i frachtu, które uwzględniają „ryzyko związane z rejonem Tajwanu”, poinformowała agencja Reutersa. 

Fot. Pixabay / Alexander Fox

Taka postawa jest reakcją na nagły wstrząs, jaki doznał rynek asekuracji w zeszłym roku, kiedy Rosja zaatakowała Ukrainę. W efekcie „ogromna liczba aktywów, w tym statków, została pozostawiona samym sobie i pod ostrzałem”.

Przypomnijmy, że Lloyd’s of London nie jest spółką w rozumieniu prawa brytyjskiego, lecz zarządza i prowadzi nadzór nad rynkiem ubezpieczeń, na którym niezależni ubezpieczyciele zawierają umowy z klientami. Rekomendacje Lloyd’s of London mają wpływ na sprzedaż w szczególności ubezpieczeń wysokiego ryzyka i specjalistycznych, związanych z transportem morskim i lotniczym oraz na reasekurację ubezpieczeń.

Odwracanie uwagi?

Potrząsanie szabelką w kierunku Tajwanu – ale i Japonii – jest powszechną praktyką rządzącej Komunistycznej Partii Chin, gdy tylko pojawiają się problemy w kraju, oceniają analitycy. A ponieważ od trzech lat gospodarka chińska doznaje różnych perturbacji, Pekin stosuje regularną taktykę odwracania uwagi własnej opinii, wysyłając swoje wojsko w kierunku wyspy Tajwan.

Według brytyjskiej firmy analitycznej Shipping Strategy, w Chinach więcej niż jeden na pięciu młodych ludzi jest bezrobotny, a liczba mieszkańców maleje. W ciągu 10 lat koszty pracy w Chinach wzrosły 12 razy, podczas gdy pracownik fabryki zarabia miesięcznie to, co zarabiał rocznie w 2013 r. W II kwartale br. bezpośrednie inwestycje zagraniczne były najniższe od 25 lat i spadły o prawie 90 proc. rdr.

„Możemy się spodziewać się nasilenia się nacjonalistycznej, antytajwańskiej i antyzachodniej retoryki, skoro Xi Jinping naciska wszystkie populistyczne przyciski, aby odwrócić uwagę od chorej chińskiej gospodarki” – stwierdziło w niedawnym poście Shipping Strategy.

Skutki dla żeglugi międzynarodowej

W szczególności za prezydencji Xi, Pekin powrócił do „imperialnej polityki”. Ma ona różne akcenty, począwszy od „scalenia” ziem chińskich, po bardziej sprawiedliwy układ międzynarodowy, jaki powstał po zakończeniu zimnej wojny. A ponieważ Chiny uważają Tajwan za własną wyspę, ćwiczą wojskowe strategie jej okrążenia.

Po wizycie w ub.r. byłej przewodniczącej Izby Reprezentantów USA Nancy Pelosi w Tajpej, chińskie wojsko przeprowadziło czterodniowe ćwiczenia wojskowe w sześciu strefach żeglugowych otaczających wyspę, zmuszając wiele statków handlowych do zmiany kursu wymijającego Cieśninę Tajwańską.

W kwietniu tego roku Chiny rozpoczęły kampanię inspekcji statków przepływających przez cieśninę. Jednocześnie wyłączyły jednostronnie z żeglugi handlowej strefę „wykluczenia” na północy wyspy, gdzie m.in. trafiały wystrzeliwane z lądu rakiety.

Szacuje się, że każdego roku przez Cieśninę Tajwańską przepływają statki (o dużej wartości majątkowej dla ubezpieczycieli) z towarami o wartości ponad 3,4 biliona dolarów, co stanowi 21 proc. światowego handlu.

Flota handlowa Tajwanu

Zakłócenia w transporcie morskim, w tym ewentualnie okresowa blokada Tajwanu, może wyłączyć z rynku statki Tajwanu. Tajwańska flota handlowa jest spora, a według UNCTAD ma 2,53 proc. udziału w globalnym rynku (liczonym w dwt).

Szczególnie ważna dla rynku jest tajwańska flot kontenerowa, której przewodzą trzy spółki żeglugi liniowej: Evergreen (nr 6 na świecie pod względem mocy przewozowych), Yang Ming (nr 9) i Wan Hai Lines (nr 11), których flota ma zdolność przewozy 2,4 mln TEU.

Dane ONZ pokazują też, że porty Tajwanu miały w 2021 r. 3,34 proc. udziału w światowych przeładunkach towarów w kontenerach. Dodajmy, że według szacunków z 2022 r. na Tajwanie produkowanych było ok. 65 proc. wszystkich półprzewodników, w tym  90 proc. najbardziej zaawansowanych czipów.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close