CMA CGM ukarana za naruszenie amerykańskich przepisów o ochronie wód
Trzeci największy przewoźnik żeglugi kontenerowy CMA CGM zapłaci karę za nieprzestrzeganie amerykańskich przepisów dot. ochrony wód. W tej sprawie armator zawarł porozumienie z Agencją Ochrony Środowiska USA (EPA).

EPA zarzuciła francuskiej firmie szereg uchybień w zakresie przestrzegania przepisów o ochronie środowiska. Dotyczą one właściwego uzdatniania wód balastowych przed ich spuszczeniem w basenach portowych w tym w porcie Los Angeles, przechowywania wyników corocznych kompleksowych inspekcji wód balastowych, przeprowadzania corocznej kalibracji systemu uzdatniania wód balastowych oraz monitorowania i pobierania próbek zrzutów tych wód. Naruszenia przepisów stwierdzono na 4 kontenerowcach CMA CGM. Armator zawarł z EPA ugodę na podstawie której zapłaci 165 tys. dol kary.
Zgodnie z amerykańską ustawą o ochronie wód, spółki żeglugowe zobowiązane są do samodzielnego przeprowadzania inspekcji statków w celu wykrycia potencjalnych źródeł skażenia wód, uszkodzeń urządzeń zapobiegających zanieczyszczeniom lub innych problemów. Samodzielne kontrole pozwalają operatorom lub właścicielom statkom diagnozowanie i naprawianie problemów. Równocześnie ze względu na takie podejście amerykańskiej administracji jeśli dochodzi do stwierdzenia naruszenia tych przepisów jest to traktowane jako podważenie programu pozwoleń.
Obowiązki kontroli
Armatorzy są także zobowiązani do monitorowania zrzutów wód balastowych. Szczególnie istotne jest zapobieganie dostaniu się do środowiska wraz z tymi zrzutami gatunków inwazyjnych, które są dużym problemem na wodach przybrzeżnych i śródlądowych w USA. Kontroli podlegają także inne zrzuty odpadów (np. ścieków szarych, wody z płuczek spalin, smarów itp.), w których mogą znajdować się toksyny lub patogeny chorobotwórcze.
— Kiedy firmy i ich statki nie przestrzegają tego zezwolenia, jakość już zagrożonych wód naszego kraju może zostać poważnie naruszona. Obowiązkiem właścicieli i operatorów statków jest właściwe zarządzanie tym, co zrzucają do oceanów, oraz spełnianie wymogów w zakresie monitorowania i raportowania – powiedziała Martha Guzman, administrator regionalny EPA Pacific Southwest.
Czytaj też: Czy przepisy OSRA22 zahamują złe praktyki przewoźników morskich?