Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Spór o uściślenie pojęcia „nieuzasadnionej odmowy” przewozu ładunków w kontenerach

Tagi: covid-19, D&D, FMC, Maersk, RILA,

Linie kontenerowe ostrzegają federalnych regulatorów morskich przed stanowieniem przepisów, które koncentrują się na określeniu, co oznacza dla przewoźnika oceanicznego „nieuzasadniona odmowa” zawarcia umowy lub negocjacji udostępnienia przestrzeni statku (slotu). Z apelem tym zwrócili się do amerykańskiej Federalnej Komisji Morskiej (FMC).

Jak informuje nowojorski Journal of Commerce, sprawa ta podkreśliła „ostre podziały w branży”. Dotyczą one także tego, czy istotnie po doświadczeniach ostatnich dwu lat i wcześniejszych uzasadnionych w wielu wypadkach skargach załadowców na przewoźników kontenerowych – w tym za pobieranie dodatkowych opłat – FMC musi mieć wobec nich „cięższą rękę”. 

Czytaj także: Szansa na ograniczenie opłat D&D (przynajmniej w USA)

Nowe przepisy mają zapobiegać w szczególności sytuacji, na jaką skarżyli się głównie amerykańscy eksporterzy produktów rolnych. Podczas kryzysu Covid doszło „do wielu incydentów”, kiedy przewoźnicy morscy odrzucali ich rezerwację. Odszkodowania z tego tytułu sięgały „miliony dolarów”. FMC pierwotnie zaproponowało, że nowe przepisy w tej sprawie wejdą w życie od wrześniu 2022 r. Jednak z powodu kontrowersji zmodyfikowała je dopiero w końcu czerwcu, a przedstawicielom branży wyznaczyła 30 dni na przedstawienie nowych opinii.  

W przesłanych przez Maersk uwagach stwierdza on, że do naruszenia umów dochodziło (i dochodzi) z obu stron. Także nadawcy często odwołują zamówienia i przekierowują ładunek korzystając z innych opcji wysyłki oceniając, że uzyskają niższe stawki przewozu lub szybszy czas tranzytu. „Jest to część codziennej działalności branży, ale jest zgodna z amerykańskim i międzynarodowym prawem umów transportowych”, stwierdził Maersk.  

Przewoźnik ten dodał, że praktyki takie należy uwzględnić w szczególności dlatego, że nadawcy zgadzają na umowy przewidujące opcje odmowy miejsca. „Ale ewentualne spory na tym tle powinny być rozstrzygane przez obie strony, a nie FMC, ponieważ nie dochodzi ani do naruszenia umów, ani do naruszenia amerykańskiej ustawy o żegludze”. 

W cytowanej przez Journal of Commerce opinii Stowarzyszenie Liderów Branży Detalicznej (RILA) poparło sugestię FMC, aby w przepisach uwzględnić „klauzulę dobrej wiary”.  Dotyczy ona tego, czy przewoźnik oceaniczny podjął „uzasadnione wysiłki w celu złagodzenia skutków odmowy świadczenia usługi”.  W ocenie FMC i RILA „Jest to kluczowy dodatek do zasady”. Ma zachęcać (już prawnie) przewoźnika do posiadania planu awaryjnego, by reagował na „racjonalnie przewidywalne zdarzenia i podejmował w dobrej wierze wysiłki, aby pomóc dotkniętemu nadawcy przetransportować jego towary do ostatecznego miejsca przeznaczenia tak szybko i skutecznie, jak to możliwe”.

Możliwość komentowania została wyłączona.

CARGOTOR-2023
czloko 2s
duis-port-2024_2
banner-600x400-1
pl
Intermodal_600x400
CT-PL_Intermodal_600x400px
BM2025
Pesa-_baner-600x400_small
v1-1

OFERTY PRACY

OGŁOSZENIA

OSTATNIE WPISY

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close