Partnerzy portalu

Szansa na ograniczenie opłat D&D (przynajmniej w USA)

Amerykańska Federalna Komisja Morska (FMC) przedstawiła plan, który zakłada wprowadzenie wobec przewoźników oceanicznych i operatorów obowiązku elektronicznego powiadamiania nadawców ładunków o dostępności pustych kontenerów do odbioru. Taka baza danych i cyfryzacja informacji o sytuacji w obrocie kontenerami ma zapobiec w przyszłości powstawaniu wąskich gardeł w łańcuchu dostaw.

W latach 2020-22, czyli w okresie gwałtownego skoku wolumenów przewozów towarów, w portach krajów importujących gromadziły się puste kontenery. Powstały w nich z tego powodu zatory, co w szeregu wypadków praktycznie uniemożliwiało zwrot kontenerów w określonych terminach. Było to jedną z przyczyn zakłóceń w logistyce. Pomimo takich warunków, przewoźnicy oceaniczni i wielu MTO (operatorów transportu multimodalnego) pobierało dodatkowe opłaty za przestoje i zatrzymania (D&D) kontenerów.

Choć od połowy ub.r. wyraźnie poprawiła się sprawność funkcjonowania morskiego łańcucha dostaw, nie zniknął problem gromadzenia się pustych kontenerów oraz pobierania D&D. Według analizy Container xChange, co prawda w I połowie br. średnie opłaty D&D zmalały o 25 proc. w porównaniach rocznych, to jednak nadal w 11 dużych portach, w tym w amerykańskich, były one wyższe niż w 2020 r.

Patrz: Niepotrzebnych opłat D&D można uniknąć, ale w niektórych portach to trudne

Przewodniczący FMC Daniel Maffei powiedział, że chce zmienić „praktykę” sięgania po D&D. Ma to nie być już „centrum dodatkowych przychodów”, gdyż baza danych o dostępnych kontenerach „stanie się zachętą do odbioru ładunku i zwrotu sprzętu”. By poradzić sobie m.in. z problemem dodatkowych opłat, rząd USA w ub.r. wprowadził ustawę o reformie żeglugi oceanicznej. W oparciu o nią wszczął też wiele dochodzeń, spośród których część dowiodła, że przewoźnicy i MTO istotnie nakładali w ostatnich latach niesprawiedliwe dodatkowe opłaty. Tylko część z nich została ukarana grzywną, lecz ich klientom nie zrekompensowano kosztów. 

„Skoncentrowane zaangażowanie liderów branży, a nie rozwiązania regulacyjne, jest lepszym sposobem na opracowanie dobrych praktyk handlowych, które rozwiązują krytyczne wąskie gardła w łańcuchu dostaw i poprawiają wydajność” – stwierdziła komisarz Rebecca Dye.

To ona przedstawiła w ub. tygodniu wstępne propozycje na temat nowego narzędzia informatycznego. Jest on owocem pracy trwającej kilka lat, w której FMC wspomagały grupy branżowe i zespół ds. innowacji w łańcuchu dostaw FMC. Obecnie Komisja uruchomiła publiczną debatę na w sprawie nowego rozwiązania, wzywając w szczególności społeczność żeglugową do przekazywania opinii do 15 września.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close