Partnerzy portalu

W I półroczu pogłębiła się asymetria przewozów NJS towarów Chiny-Polska-Chiny

Do 29 lipca trasą Chiny – Europa wysłanych zostało 10 000 pociągów. W ten sposób osiągnięto ten kamień milowy 22 dni wcześniej niż w poprzednim roku. Pociągi te przewiozły łącznie ponad 1,08 mln TEU, co oznacza wzrost o 27 procent rdr. Takie dane opublikował anglojęzyczny, codzienny tabloid „Global Times”, działający pod auspicjami flagowej gazety Komunistycznej Partii Chin – „People’s Daily”.

fot. Pixabay

Tabloid powołuje się zarówno na dane Kolei Chińskich, jak i analityków. Ci ostatni wskazują, że wzrost przewozów „nadał impet rozwojowi gospodarczemu, jednocześnie przyczyniając się do rozwoju Inicjatywy Pasa i Szlaku (BRI)”. Natomiast „Koleje Chińskie właściwie zareagowały na ożywiony popyt na transport, wprowadzając nowe trasy, zapewniając dostosowane usługi do potrzeb i wzmacniając infrastrukturę portów lądowych. W rezultacie pociągi towarowe Chiny-Europa przemierzają obecnie prawie cały kontynent euroazjatycki”.

Do końca czerwca pociągi towarowe docierały do 216 miast w 25 krajach europejskich, tabloid cytuje państwową agencję informacyjną Xinhua. Sieć BRI (lub Nowego Jedwabnego Szlaku) obejmuje 86 tras towarowych Chiny-Europa, na których pociągi mogą osiągać prędkość do 120 kilometrów na godzinę i poprawiając transite time.  Np. czas podróży między Xi’an, położonym w prowincji Shaanxi w północno-zachodnich Chinach a Duisburgiem w Niemczech wynosi obecnie 12 dni. „Pociągi zaspokajają różnorodne potrzeby europejskich konsumentów, przewożąc różnorodne towary, począwszy od świeżych owoców i elektroniki, po produkty do pielęgnacji skóry”, donosi „Global Times”.

Informacje z innych źródeł

Z wcześniejszych informacji portalu China Daily wynikało, że w I połowie br. z Chin do Europy wysłano 8641 pociągów towarowych, o 16 proc. więcej rdr, przewiozły one towary w 936 tys. TEU (o 30 proc. więcej rdr). Ustanowienie nowego rekord 29 lipca jest zatem uzasadnione. Problem w tym, że źródła chińskie nie podają, o ile wzrosły przewozy z Chin do Rosji, a o ile zmalały do krajów UE. Do jednego worka statystyk NJS wrzucono też przewozy „Nowym Zachodnim Korytarzem Lądowo-Morskim”, który łączy zachodnie i południowo-zachodnie Chiny z krajami ASEAN.

Czytaj też: NJS: Rosną przewozy z Chin do Rosji, maleją do Europy

Tymczasem np. Biuro Wuhan Chińskich Kolei potwierdziło rosyjskim mediom, że od 80 do 90 proc. pociągów Chiny – Europa przejeżdżających przez Wuhan znalazło swoje miejsca docelowe w Rosji. O obsłudze 80 proc. pociągów zmierzających do Rosji poinformował też zarząd Portu Wolnego Handlu w Xi’an. Inne anonimowe centrum konsolidacji podało, że ich zorientowane na Rosję pociągi stanowią 70 proc. wszystkich wysyłanych na zachód. Dodajmy, że podczas czerwcowego Kongresu Intermodal in Poland 2023 w Janowie Podlaskim wielu rozmówców, w tym przedstawiciele Cargotoru podkreślali, że m.in. z powodu wojny w Ukrainie i jej skutków pośrednich spowodowały spadek przewozów o ok. 40 proc.

Statystyka ERAI

Według statystyk sojuszu narodowych kolei Kazachstanu, Rosji  i Białorusi – UTLC ERA, w I połowie br. pięcioma głównymi trasami Chiny – Europa (do Niemiec, Polski, Belgii, Węgier i Holandii) oraz trzema Europa – Chiny (z Niemiec, Polski i Holandii) przewieziono 114 048 TEU, o 48,5 proc. mniej rdr. Największy spadek przewozów z Chin odnotowano w kierunku do Niemiec – 7 060 TEU (-82,5 proc.) i Holandii – 1 076 (-79,7 proc.), w mniejszym stopniu m.in. do Polski – 60 554 TEU (-27,4 proc.).

Pogłębiła się asymetria przewozów. Z Polski do Chin wysłano w I połowie br. towarów w 2183 TEU, tj. o 83,5 proc. mniej rdr. Z kolei z Niemiec do Chin wysłano 36 798 TEU, „tylko” o 34,8 proc. mniej rdr. Minimalnie zmieniają się stawki frachtu na NJS. ERAI Eurasian Rail Alliance Index 14 lipca (najnowsze wskazanie) miał wartość 2 944 USD/FEU i wzrósł w ciągu miesiąca o 0,1 proc.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close