NJS: Rosną przewozy z Chin do Rosji, maleją do Europy
W pierwszej połowie 2023 r. Chińskie Koleje Państwowe wyprawiły o 16% więcej pociągów w kierunku zachodnim na Nowym Jedwabnym Szlaku niż rok temu. Za wzrost ten odpowiada większa wymiana handlowa z Rosją.
Od stycznia do czerwca br. z Chin wyruszyło 8641 pociągów, które przewiozły 936 tys. TEU. Liczba kontenerów przewiezionych kolejami na NJS w kierunku zachodnim wzrosła o 30% rok do roku. Chińskie Koleje Państwowe w komunikacie prasowym stwierdziły, że w tym czasie udało się zwiększyć ładowność pociągów, uruchomić nowe kierunki i spersonalizowane usługi dla operatorów logistycznych. Na NJS przewożone są różne towary, od produktów elektronicznych, poprzez maszyny, samochody, surowce aż po produkty spożywcze.
Za większe przewozy w kierunku NJS odpowiada jednak głównie wzrost eksportu z Chin do Rosji, spowodowany wstrzymaniem przez część armatorów obsługi rosyjskich portów po wybuchu wojny w Ukrainie i koniecznością przeniesienia importu na szlaki lądowe. W ubr. uruchomiono kilka nieużywanych przez lata drogowych i kolejowych przejść granicznych między Chinami a Rosją aby spełnić zwiększone zapotrzebowanie na przewozy ładunków. Równocześnie jednak Rosja odgrywa niewielką rolę w handlu zagranicznym Chin, gdyż odpowiada za zaledwie 3% obrotów największego eksportera świata. Więcej towarów Chiny eksportują do krajów takich jak Tajlandia, Malezja czy Wietnam.
Mniejsze wysyłki do Europy
Rownocześnie, jak informuje stowarzyszenie Eurasian Rail Alliance, intermodalne przewozy z Chin do Unii Europejskiej w pierwszych 5 miesiącach odnotowały spadek wolumenu o ponad 48% i wyniosły 114 048 TEU. Przewozy z Chin do Polski spadły w tym czasie o 27% i wyniosły 60 554 TEU. Poprawił się z kolei średni czas transportu ładunku z Chin do UE i wynosi obecnie 10 dni. Pomimo zmniejszonych z powodu zawirowań geopolitycznych przewozów kolejowych do Europy to właśnie ten kierunek jest dla PEkinu ciągle priorytetem, co podkreślają przedstawiciele chińskich władz podczas rozmów z europejskimi przedsiębiorcami.
Czytaj też: Bahnoperator na Transeurazjatyckim Szczycie Rozwoju w Chinach
Pod koniec czerwca pociągi intermodalne z Chin docierały do 216 miast w 25 krajach europejskich. Od uruchomienia NJS w 2011 r. na transeuroazjatyckich szlakach wyprawiono 73 tysiące składów, które przewiozły łącznie 6,9 mln TEU