Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

NJS: Rosną przewozy z Chin do Rosji, maleją do Europy

W pierwszej połowie 2023 r. Chińskie Koleje Państwowe wyprawiły o 16% więcej pociągów w kierunku zachodnim na Nowym Jedwabnym Szlaku niż rok temu. Za wzrost ten odpowiada większa wymiana handlowa z Rosją.

fot. ERAI

Od stycznia do czerwca br. z Chin wyruszyło 8641 pociągów, które przewiozły 936 tys. TEU. Liczba kontenerów przewiezionych kolejami na NJS w kierunku zachodnim wzrosła o 30% rok do roku. Chińskie Koleje Państwowe w komunikacie prasowym stwierdziły, że w tym czasie udało się zwiększyć ładowność pociągów, uruchomić nowe kierunki i spersonalizowane usługi dla operatorów logistycznych. Na NJS przewożone są różne towary, od produktów elektronicznych, poprzez maszyny, samochody, surowce aż po produkty spożywcze. 

Za większe przewozy w kierunku NJS odpowiada jednak głównie wzrost eksportu z Chin do Rosji, spowodowany wstrzymaniem przez część armatorów obsługi rosyjskich portów po wybuchu wojny w Ukrainie i koniecznością przeniesienia importu na szlaki lądowe. W ubr. uruchomiono kilka nieużywanych przez lata drogowych i kolejowych przejść granicznych między Chinami a Rosją aby spełnić zwiększone zapotrzebowanie na przewozy ładunków. Równocześnie jednak Rosja odgrywa niewielką rolę w handlu zagranicznym Chin, gdyż odpowiada za zaledwie 3% obrotów największego eksportera świata. Więcej towarów Chiny eksportują do krajów takich jak Tajlandia, Malezja czy Wietnam.

Mniejsze wysyłki do Europy

Rownocześnie, jak informuje stowarzyszenie Eurasian Rail Alliance,  intermodalne przewozy z Chin do Unii Europejskiej w pierwszych 5 miesiącach odnotowały spadek wolumenu o ponad 48% i wyniosły 114 048 TEU. Przewozy z Chin do Polski spadły w tym czasie o 27% i wyniosły 60 554 TEU. Poprawił się z kolei średni czas transportu ładunku z Chin do UE i wynosi obecnie 10 dni. Pomimo zmniejszonych z powodu zawirowań geopolitycznych przewozów kolejowych do Europy to właśnie ten kierunek jest dla PEkinu ciągle priorytetem, co podkreślają przedstawiciele chińskich władz podczas rozmów z europejskimi przedsiębiorcami. 

Czytaj też: Bahnoperator na Transeurazjatyckim Szczycie Rozwoju w Chinach

Pod koniec czerwca pociągi intermodalne z Chin docierały do 216 miast w 25 krajach europejskich. Od uruchomienia NJS w 2011 r. na transeuroazjatyckich szlakach wyprawiono 73 tysiące składów, które przewiozły łącznie 6,9 mln TEU

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close